MÅNADENS BILD / ANDERS PARSMO KOMMENTERAT Sjukskr
ivning Poddavsnittet ”Sjukskrivningar i vården – ett moment 22”. ” ” ANSLAGSTAVLAN INSÄNT Att vara specialist ska löna sig Vi som är specialistutbildade sjuksköterskor och distriktssköterskor har vidareutbildat oss för att ta ett större ansvar i vården. Med fördjupad kompetens, ofta på magisternivå, gör vi dagligen avancerade bedömningar, arbetar självständigt och bidrar till både kvalitet och utveckling i verksamheten. Trots detta hör vi hur politiker bortprioriterar oss vad gäller löneökningar före andra yrken och grundutbildade sjuksköterskor. I praktiken innebär det att vi med specialistutbildning riskerar en sämre löneutveckling – ibland till och med att kollegor utan vidareutbildning går om i lön. För vissa av oss har löneutvecklingen i princip stannat av. Detta väcker både frustration och besvikelse. När politiska prioriteringar styr fördelningen av löneökningar försvagas kopplingen till kompetens, ansvar och prestation. Det blir svårt att förstå varför den specialistkompetens som ska utveckla och avlasta vården inte värderas högre. Vi vill vara tydliga: detta handlar inte om att ställa kollegor mot varandra. Alla sjuksköterskor, både med specialistutbildning och grundutbildade, är väldigt viktiga för vården. Men om vidareutbildning och ökat ansvar inte lönar sig, riskerar färre att välja att specialisera sig. Det gynnar varken patienter eller framtidens vård. Vi efterlyser därför en öppen diskussion: Hur ska kompetens och ansvar faktiskt värderas i löneutvecklingen? Och hur ska vi motivera sjuksköterskor att vidareutbilda sig och stanna kvar i yrket? Specialistkompetens måste räknas – inte bara i ord, utan i handling. Två distriktssköterskor i Göteborg Att ge unga språk, kunskap och mod att fråga ’Vill du? På riktigt?’ kan förändra mer än vi tror. Madicken Fungbrant, barnmorska och sexualrådgivare i en krönika på vardfokus.se Läs krönikan här: EU-schemat är ohälsosamt på alla nivåer. Det går inte att jobba heltid och försörja sig som tidigare. Vården bemannas snart bara av konsulter som går in och gör några pass för dubbel ersättning, övriga fast anställda är sjukskrivna för stressrelaterad utmattning. Det har ju inget med EU-schema att göra. Inom EU bestämmer man själv när arbetspasset startar och slutar, det enda som är reglerat är 11 h vila på natten och helgvilan. Vilken bra chef som ändå ser att det är ett problem och pratar om det. Det är underbemanning! Inte ens datapussel med schema kan lösa problemet. Tror inte på lösning att jobba 100 % på sommar och storhelg heller. Det kör ju slut på personalen. Ensamarbete Artikeln ”Vill se riktlinjer mot att jobba ensam sjuksköterska”. Verkligen viktigt, ingen ska behöva På sjukhus, nej. Men i mindre kommuner Säg din mening! Har du åsikter eller kommentarer du vill förmedla? Hör av dig till oss på info@vardfokus.se ” ”” ” ”” ” är det inte tillräckligt med arbete för två st ssk nattetid. Jag jobbar ensam ssk men har ett gott samarbete med nattpatrullen. Fungerar utmärkt. Arbetstid Ledartexten ”Många längtar efter kortare arbetstid”. Jag jobbar hellre långa dagar men få. Kortare arbetsdagar vid en viss ålder vore toppen! 2026 / vårdfokus #4 / 5 jobba ensam sjuksköterska.
Vårdfokus Digital vård
Vårdfokus Nyheter
Vårdfokus Kongress
Vårdfokus Fackligt
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Special Pendling
Vårdfokus Pendling
Vårdfokus Intervjun - Love Runesson
Vårdfokus Forskning
Vårdfokus Fokus - Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Fokus - Barnmorska
Vårdfokus Fokus - Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Fokus - Student
Vårdfokus Fokus - Ledarskap
Vårdfokus Efter jobbet