Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUS
TNING SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNINGSKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING KONSTRUKTION - MASKINBYGGNAD LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 2-22 VO 8-22 VO 11/18 VO 9/18 VO 5/21 NSK utbildar produktionspersonal med hjälp av VR Operatörer av högprecisionsslipmaskiner i NSK:s kullagerproduktion drar fördel av virtuella utbildningsmetoder. VR-tekniken har bland annat fördelen att maskiner kan fortsätta producera samtidigt under tiden samtidigt som det blir enklare att standardisera utbildningar. För NSK tjänar detta första projekt vid dess Munderkingen-fabrik i Tyskland som modell för framtida utbyggnad vid andra anläggningar. Vid tillverkning av kullager är kraven på noggrannhet vid bearbetningen extremt höga. NSK:s produktionsanläggningar använder sig av speciella högprecisionsslip- och ytslipsmaskiner. Utmaningen är att hålla dessa maskiner igång 24/7, samtidigt som företaget utbildar de anställda. NSK, som arbetar i samarbete med Varity.me, har hittat en lösning på denna utmaning genom VR-teknik: inga fler produktionsavbrott krävs för att genomföra utbildningspass eftersom de nu äger rum interaktivt i det virtuella rummet. Dessutom är det möjligt att hålla utbildningen på en decentraliserad plats så liten som 2 kvm. En av fördelarna är att varje operatör lär sig hur man ställer in maskinen på samma sätt när man byter till nästa produkt. På fabriken i Munderkingen är inställningen av arbetsflöden särskilt viktig eftersom anläggningen producerar ett brett utbud av kundspecifika lagertyper i små serier, vilket kräver frekventa maskininställningar. VR-stödd utbildning av installationsprocessen skapar en standardprocedur som minskar cykeltidsfel, skrotmängd och kvalitetsavvikelser. Viktigt är att operatörer upprepade gånger kan öva och förbättra sina inställningar utan att behöva demontera maskinen varje gång. Carsten Schleyer, ansvarig för projektet på NSK i Munderkingen, nämner en annan fördel: "Den tid som krävs för träningspass i det virtuella rummet är ofta bara en tredjedel av vad som krävs för konventionell träning, till stor del för att VR-träning kan fokusera enbart på procedurer utan att behöva hantera verkliga verktyg och arbetsstycken." I praktiken visade det sig att VR kunde erbjuda ytterligare fördelar för NSK. Det är till exemepl mjöligt att utbilda anställda på en maskin som fortfarande är under utveckling hos tillverkaren. 26 www.verko.se VR-maskinträning vid NSK:s Munderkingen-fabrik ger fördelar (Foto: NSK Munderkingen) Inställningsprocedurer kan analyseras och optimeras med hjälp av maskinens digitala modell. Operatörer kan sedan komma med förslag för att optimera inställningsprocedurerna och till och med skicka feedback och förslag direkt till maskinens utvecklare, som kanske kan göra justeringar därefter. En annan fördel med att ha en digital maskinmodell i det virtuella rummet är möjligheten att se den från alla tänkbara vinklar. Denna förmåga kan hjälpa till exempel reparationsoch underhållspersonal, som kan titta in i den virtuella maskinen och utveckla en plan för att byta ut komponenter. "Att ha en modell av en slip- eller ytslipmaskin i det virtuella utrymmet gör inte bara utbildning av anställda lättare, det hjälper också till med drift och underhåll av själva maskinen", bekräftar Carsten Schleyer. Projektgenomförandet vid NSK:s Munderkingen-fabrik skedde i samarbete med Varity.me, ett tvärvetenskapligt team från Modellfabrik Bodensee GmbH. Varity.me har utvecklat sin egen mjukvara, Varity SDK, för att snabbt och enkelt utveckla interaktiva utbildningar i det virtuella rummet. www.nsk.com