Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Jobbet i siffror
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Läsvärt
Chef & Karriär Fenomen
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Influencer
räckvidd som möjligt. Ju längre fram arbetet skri
der, desto fler personer på företaget blir involverade. – Våra projektledare och vårt kreativa team jobbar tillsammans med att sätta ihop ett förslag till kunden. Sedan handlar det om att presentera våra idéer, rekommendationer, upplägg och vår tidsplan på ett pedagogiskt och visuellt sätt, säger Josefine Brink, Head of Branded Content och ansvarig för teamen som har hand om kampanjer och videoproduktioner. Skillnaden mot en reklambyrå är enligt Nicolin Lillhage expertkunskapen kring de olika plattformarna och de nära relationer företaget har till sina profiler. – Säg att en kund kommer till oss och vill ha en kampanj om en ny ärtbiff. Då kan vi föreslå att de ska jobba med tre olika profiler, exempelvis Therése Lindgren, en matkanal och en familjekanal. Ett paket sätts ihop kring hur annonsören bäst ska få ut sitt budskap på olika plattformar. – Therése kan göra en film på Youtube där hon lagar mat och på Instagram kanske vi föreslår en tävling för att driva engagemang, fortsätter Nicolin Lillhage. United Screens jobbar på olika sätt med sina profiler. Therése Lindgren gör alla sina filmer och driver sin kanal själv, men får hjälp med annonssamarbeten för en specifik produkt eller innehållssamarbeten med exempelvis BRIS, där hon pratar om deras budskap. När det gäller artisten Zara Larsson, som också ingår i företagets nätverk, kan det handla om rättighetsfrågor angående hennes musik. – Skillnaden mot ett skivbolag är att vi är experter på Youtube som plattform, det är vår kärna. Om någon kopierar Zara Larssons musik och laddar upp på sin egen kanal så kan vi se till att den antingen plockas ner eller att hon tjänar pengar på det innehållet, förklarar Nicolin Lillhage. Johan Hedberg är ytterligare en av företagets profiler. Sedan sju år driver han Matgeek, en välbesökt Youtube-kanal med 300 000 prenumeranter. Cirka 60 000 tittar dagligen på hans inlägg. Två dagar i veckan åker producenten Andreas Svensson från United Screens till Johan Hedbergs studio i Uppsala för att spela in. Om de inte är någon annanstans. Matgeek har gjort resor till Tokyo, besökt tomatodlingar, flamberat med Leif Mannerström och lagat köttfärssås med centerledaren Annie Lööf. – Jag hade inte varit där jag är i dag utan United Screens. Det var de som föreslog att jag skulle starta Matgeek, de har utbildat mig och tipsar mig om hur jag kan förbättra mina NR 2 2021 CHEF & KARRIÄR /37 UNITED SCREENS Grundades 2013 av bland andra Stina Bergfors, tidigare chef för Google i Sverige, och Jan Zachrisson, i dag storägare av Zodiak Television. 2018 köpte RTL Group samtliga aktier i United Screens. Vd är Natalie Tideström Heidmark. Företaget har i dag 45 anställda och omsatte år 2019 143 miljoner kronor. INFLUENCER En influencer är en person som påverkar attityder och handlingar hos sina följare på sociala medier, exempelvis Youtube, Instagram eller Tiktok. Influencers får betalt för att lyfta fram och marknadsföra produkter eller varumärken på ett personligt sätt, så kallad influencer marketing. Fenomenet uppmärksammas mer och mer, exempelvis av forskare, författare och debattörer. Frankrike har i en ny lag infört förbud för föräldrar och företag att utan tillstånd använda barn för ekonomiska syften i sociala medier. produktioner. De är också mitt säljbolag och sätter ihop olika annonspaket så att jag kan koncentrera mig på mitt innehåll, säger Johan Hedberg. Sju år är lång tid i influencer-världen. För Johan Hedberg handlar det om att fortsätta att vara relevant. – Tittarna måste kunna lita på mig, annars kan jag packa ihop. Sedan måste man vara förändringsbenägen och finnas där tittarna är. Just nu laborerar jag med Tiktok som växer oerhört. Förändringsbenägen var ordet. Nicolin Lillhage återkommer till det flera gånger. – Här ska alla känna att de kan bidra med idéer, påverka och driva företaget framåt. Att vilja vara med i en förändringsbar värld är något vi uppmuntrar. ”BAKOM DET SOM SYNS SOM ETT FILMKLIPP PÅ YOUTUBE PÅGÅR ETT HELT MASKINERI”
Chef & Karriär Smart nystart efter pandemin
Chef & Karriär Frågor & svar
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Varvar ner i garaget
Chef & Karriär Inne att vara ute och cykla
Chef & Karriär Berömda chefer