Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13 ny tEKniK Förvaro
cHEn teknik som utgår från individen. det var en tydlig trend på världskongres- sen om framtidens trafiksystem, som hölls i Stockholm i september. – tekniken för övervakning av trafikflöden innebär stora förenklingar för resenärerna i framtiden, säger Pontus Holmberg på omvärldsbevakningsföretaget newsline group. ITS (Intelligent Transport Systems) höll i år sin världskongress på Stockholmsmässan i Älvsjö och tema för året var hur trafiksystemen kan hjälpa resenärerna i det vardagliga livet. Bland annat visade man hur trafikbolagen, Vägverket och kommuner inom regionen kan samarbeta för att hitta gemensamma ITS-lösningar. – över huvud taget har vi i Stockholmsregionen blivit mycket bättre på att samverka för att trafiken ska fungera bra och vi ser att det ger resultat, säger Gustav Flygt, projektledare på SLs kommunikationsavdelning Ett exempel som syns redan idag är webbsidan trafiken.nu som gör det enklare att resa i Stockholm. Trafiken.nu som är ett samarbete mellan SL, Stockholms stad och Vägverket ger en samlad och aktuell bild av trafikläget, så att resenärerna enklare kan planera sina resor – oavsett omman åker kollektivt, promenerar, cyklar eller kör bil. Smidigare att betala Ett viktigt budskap från kongressen var också att resenärerna i framtiden inte bara får ett enklare resande utan också ett smidigare sätt att betala, menar pontus Holmberg. – Genom att knyta ihop fler operatörer och transportmedelmed varandra och kombinera med trafikövervakningen kan resan från start till mål bli helt ”sömlös”. resenärerna betalar inte längre fysiskt, spärrarna försvinner och resan debiteras i efterhand. Så fungerar det bland annat i delar av asien redan idag. och tekniken finns. – nu börjar arbetet med att använda syste- men för att göra resandet ännu snabbare och smidigare för resenärerna. Då kommer vi även att kunna nå de grupper som idag inte reser kollektivt. En annan röd tråd var hur den tekniska övervakningen gör att trafikflödena kan anpassas bättre – och på sikt även stadsplaneringen. på så vis kan man i många fall köra färre busslinjer men komma fram fortare genom att undvika flaskhalsarna. – Tekniken möjliggör också en mer individanpassad trafik. Ett begrepp som illustrerar detta är ”me-centric”, där system och tidtabeller utgår från resenärerna. och framtidens reseplanering söker upp användaren istället för att han eller hon ska behöva hämta den, säger pontus Holmberg. – omjag som resenär exempelvis väntar på en buss kan jag få information på sms när bussen kommer – och när den kommer fram. allt grundat på var jag befinner mig och mina resemönster. Text: Krister Insulander Läs mer på www.itsstockholm.se telefonen kommer att bli det viktigaste instrumentet för resenärsinformation i framtiden, tror Pontus Holmberg, som besökte itS världskongress på Stockholmsmässan. 13 FoTo: FrEDrIK HJErLInG ny tEKniK FörvarocHEn teknik som utgår från individen. det var en tydlig trend på världskongres- sen om framtidens trafiksystem, som hölls i Stockholm i september. – tekniken för övervakning av trafikflöden innebär stora förenklingar för resenärerna i framtiden, säger Pontus Holmberg på omvärldsbevakningsföretaget newsline group. ITS (Intelligent Transport Systems) höll i år sin världskongress på Stockholmsmässan i Älvsjö och tema för året var hur trafiksystemen kan hjälpa resenärerna i det vardagliga livet. Bland annat visade man hur trafikbolagen, Vägverket och kommuner inom regionen kan samarbeta för att hitta gemensamma ITS-lösningar. – över huvud taget har vi i Stockholmsregionen blivit mycket bättre på att samverka för att trafiken ska fungera bra och vi ser att det ger resultat, säger Gustav Flygt, projektledare på SLs kommunikationsavdelning Ett exempel som syns redan idag är webbsidan trafiken.nu som gör det enklare att resa i Stockholm. Trafiken.nu som är ett samarbete mellan SL, Stockholms stad och Vägverket ger en samlad och aktuell bild av trafikläget, så att resenärerna enklare kan planera sina resor – oavsett omman åker kollektivt, promenerar, cyklar eller kör bil. Smidigare att betala Ett viktigt budskap från kongressen var också att resenärerna i framtiden inte bara får ett enklare resande utan också ett smidigare sätt att betala, menar pontus Holmberg. – Genom att knyta ihop fler operatörer och transportmedelmed varandra och kombinera med trafikövervakningen kan resan från start till mål bli helt ”sömlös”. resenärerna betalar inte längre fysiskt, spärrarna försvinner och resan debiteras i efterhand. Så fungerar det bland annat i delar av asien redan idag. och tekniken finns. – nu börjar arbetet med att använda syste- men för att göra resandet ännu snabbare och smidigare för resenärerna. Då kommer vi även att kunna nå de grupper som idag inte reser kollektivt. En annan röd tråd var hur den tekniska övervakningen gör att trafikflödena kan anpassas bättre – och på sikt även stadsplaneringen. på så vis kan man i många fall köra färre busslinjer men komma fram fortare genom att undvika flaskhalsarna. – Tekniken möjliggör också en mer individanpassad trafik. Ett begrepp som illustrerar detta är ”me-centric”, där system och tidtabeller utgår från resenärerna. och framtidens reseplanering söker upp användaren istället för att han eller hon ska behöva hämta den, säger pontus Holmberg. – omjag som resenär exempelvis väntar på en buss kan jag få information på sms när bussen kommer – och när den kommer fram. allt grundat på var jag befinner mig och mina resemönster. Text: Krister Insulander Läs mer på www.itsstockholm.se telefonen kommer att bli det viktigaste instrumentet för resenärsinformation i framtiden, tror Pontus Holmberg, som besökte itS världskongress på Stockholmsmässan. 13 FoTo: FrEDrIK HJErLInG
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16