Månadens skörd februari 1
LANTÄGG FYLLER 40 ÅR FIRAR MED NY PRODUKTDESIGN I
år är det 40 år sedan Lantägg, som numera ingår i livsmedelskoncernen DAVA Foods, grundades och började leverera högkvalitativa ägg till handeln. För att fira detta har en helt ny designserie tagits fram för Lantäggs produktfamilj. – Vi är så stolta över designen på våra äggförpackningar, det är ett uppdaterat utseende och känsla som passar mycket bra in i hela Dava Foods produktsortiment. Vi vet att vi ligger i framkant med tex klimatcertifierade ägg och nu känner vi att våra fantastiska ägg också har den snygga och informativa förpackning som de förtjänar, säger Kjell Dalin som är försäljning- och marknadschef på Dava Foods i Skara. Lantäggs svenska historia går tillbaka till 1982 då grundaren, Håkan Andersson, etablerade företaget ”Svenska Lantägg” på Hassle-Säby gård utanför Mariestad i Västergötland. Gårdens äggproduktion kompletterades ganska snabbt med ett äggpackeri och den första leveransen av äggprodukter skickades från den nybyggda produktionsanläggningen i Skara 1987. 2011 köptes Lantägg upp av danska Dava Foods och idag använder man sig av den allra senaste tekniken inom hygienbehandling av ägg. Dava Foods Sverige har alltid varit pionjärer när det gäller tvättade ägg. Företagets packeri är ett av de största i Europa och har en daglig kapacitet på över en miljon ägg – sorterade, tvättade och packade. – Alla förpackningar har fått en egen individuell färg som gör att de särskiljer sig och även tydligare sticker ut i hyllan. Färgen är även applicerad på ett sådant sätt att den för tankarna till en gammal lanthandel. Produktfamiljens olika ägg, och egenskaper, visualiseras i form av olika hönor på förpackningarna som är illustrerade för hand, detta för att visa Lantäggs mångåriga kunskap och verksamhet med att leverera kvalitativa ägg, säger Nicklas Hultman, AD på The Bond och ansvarig designer för de nya förpackningarna.