Bumsen Nr 5 1
LITE LÄGRE KOMP OCH DET ÄR TRYCKFRIHET ningsföret
ag gav vid handen, att en professionell renovering skulle kosta 40 000:-. Föreningen hade 4 000:- i kassan, så problemet föreföll olösligt. Ändå ställde man ut skrotet under den årligen återkommande Tändkulemotorns dag i Lysekil – med information om drömmen att kunna restaurera den. Entusiasterna lade så småningom märke till en man, som stod och tittade länge på skrotet, varpå han gick därifrån. Han återkom sedan flera gånger – och gick därifrån. Mot slutet av dagen kom han fram och presenterade sig som ägaren till ett mycket välrenommerat metallbearbetningsföretag. ”Jag bjuder på renoveringen.” Alltså finns motorn att beskåda i skick som ny – tillsammans med ytterligare några praktpjäser, bland dem en tvåcylindrig bjässe. Jag har haft nöjet att se – och höra! – dem båda i drift. Att starta en stor tändkulemotor är en process för sig. En elektrisk startmotor skulle behöva vara enorm – för att inte tala om batteriet! Alltså har man en tryckluftstub. När kulan nått rätt arbetstemperatur, vrids svänghjulet i rätt läge med ett kort spett, varpå tryckluften sätter kolven i rörelse, bränsleDet skulle ha blivit en stor motorcykel... blandningen sprutas in, och motorn går igång. När motorn väl går, fylls tryckluftstuben med avgaser, som används, nästa gång motorn skall startas. En tändkulemotor på tomgång drar inte mycket bränsle. Under en period visade biografen i Lysekil westernfilmer en gång i veckan. Dessa var mycket populära bland fiskarna, som då kom dunkande med sina båtar, lade till i hamnen – och lät motorerna gå på tomgång under hela filmen! Därefter var det bara att dunka hem. Det är ingen osannolik tanke, att luften i Lysekil kunde vara tjock vid dessa tillfällen. I takt med elektrifieringen, och att dieselmotorerna blev allt mindre och driftsäkrare, försvann marknaden för de stora tändkulemotorerna. Skandiaverken blev underleverantör till Uddevallavarvet – som lades ner några decennier senare. Då gick även Skandiaverken i graven – men muséet finns kvar och är mer än väl värt ett par timmars besök. §