Bumsen Nr 5 1
BMW:N? JOTACK, BRA! ning i Zell am See är inte fe
l. Man kan ta en morgontur runt sjön eller köra upp mot Grossglockner. I Wagrain var vi en vecka på ett förstklassigt hotell, Sportshotel Wagrain. Min fru kom ner med flyg och tåg, laddad med mc-utrustning. Vi åkte buss till Dachstein och bergbana upp till glaciären för tidig frukost vid soluppgången. Oförglömligt! En annan dag tog vi hojarna till Berchtesgaden, vidare med buss och hiss upp till Hitlers örnnäste på en bergstopp. Där har huset omvandlats till restaurang, men det finns också en fotoutställning som berättar om den absurda tid och ideologi som slog sönder Europa. BMW:n? Jo, bara bra. Mitt något slitna framdäck byttes inkl montering och balansering på 35 minuter på en mycket professionell däckfirma i närbelägna St Johann. Vi körde givetvis över Grossglocknermassivet. Första försöket var det stängt för mc-åkare pga hårda vindar, men nästa gång gick det bra. Att ta sig upp till Edelwiessspitze på kullersten i snäva hårnålar är ganska spännande med två personer på en stor BMW. Det är för väl att den stora sexan drar från lägsta möjliga varv. Den påminner i det avseendet om en R 1200 GS. Vi åkte förstås ner till byn Heiligenblut, välkänd bland svenska motorcyklister, och gick in i den vackra vallfartskyrkan. Som sådan står den öppen dagtid. Andra dagar snodde vi runt på andra bergsvägar i det välskötta landet Österrike. Intressant att se hur man utnyttjar även branta sluttningar för att få foder till alla kor. Längst in i dalgången från Wagrain, där vägen tar slut, ligger värdshuset Jägersee vid en liten vacker sjö. Rekommenderas! Nåväl, efter galamiddag och många avsked drog vi så småningom hemåt, vi sex kamrater, genom Tjeckien och östra Tyskland upp till Rügen, via ett par övernattningar. Fina småvägar i Tjeckien, men också delvis ganska fattiga byar och slitna städer. Det blev en del Autobahn, dock i lugn takt. Vi skildes i färjehamnen i Trelleborg, efter avskedssång och varma ord. Vänskap fördjupas när man åker hoj tillsammans och delar äventyret. Efter ytterligare någon dag var jag hemma. Det blev 730 mil på mätaren och dags för service och nytt bakdäck! Om fyra år är det nästa VOC International Rally, någonstans i världen. BMW:n då? Jo tack, bra! § 29