Bumsen Nr 5 1
ETT ÄKTA BIKERPARADIS superödmjuk barfotaterapeut
. Jag som härstammar från Ungern, uppvuxen i en pittoresk liten by, förstod hennes dilemma. Vi hade samma byregler; Om mannen dog skulle änkan sörja i flera år. Däremot om frun dog, då kunde gubben skaffa ny fru redan efter ett år! Så hon hade brutit sig loss från detta patriarkriska synsätt, allt baserat på en vit lögn. ”Doktorn från Stockholm” rekommenderade ju friska simtag i havet och det betydde att hon äntligen kunde hänga av sig sorgdräkten. Kanske var detta en god gärning? Kanske hade jag pinkat på traditionerna men i så fall gjorde jag det med klockrent samvete och med genuin glädje. Vi kan starkt rekommendera Komosstranden mellan Matala och Kalamki. Den går inte att missa och man kan faktiskt övernatta på den om man är lite diskret. Det är en historisk plats och viktig hamn. Historien sträcker sig runt 2000 år tillbaka! Om ni väljer att köra i dessa områdena missa inte rutten mellan Kastoria och Bitola. En av världens vackraste serpentinorgier som aldrig verkar ta slut, och bäst av allt, det finns knappt någon trafik på vägen. Skulle vi återvända till Kreta? Absolut. Det är en ö som lugnt kan beskrivas som ett bikerparadis. Att man dessutom får uppleva Europas vackraste länder på vägen dit, gör saken bara bättre. Några förnimmelser under resan: Det var supervarmt men ibland var vindarna förrädiska. Jobbigast var när vi fick stanna vid en fårflock. Då blåste nästan hojen omkull. Om man gillar historia, spontanitet, mycket artig och gästvänligt folk, då är Kreta rätta ställe. På hemresan passerade vi några migrationsläger i Grekland och Makedonien. Den mänskliga misären är svår att förstå. Människor som flytt från nånstans rakt in till ingenstans. Som gammal passionerad Landrover Defenderist, blev jag egentligen glad av att se massvis med Defenderbilar. Glädjen slocknade dock snart när vi såg soldater, upp till öron beväpnade, som patrullerade, dygnet runt. Det är inget annat än en människojakt faktiskt och det står helt klart att dagens så kallade ”europeiska lösning” inte fungerar. För framtiden planerar vi för fullt och för ögonen står The Pamir Highway och The Patagonian Highway men det får bli en annan historia. § 39