Bumsen Nr 5 1
KÖRKORTSBERÄTTELSE EN STOR GEMENSKAP Rader av BMW
som får komma tillbaka till fabriken där de föddes. förare man någonsin kunde bli. Fokus skiftade till säkerhet framför allt. Efter 13 intensiva körlektioner kryddade med blod, svett och tårar och kunde jag kvittera ut ett nytt körkort med ny behörighet i mitten av maj 2019. Lyckan var total och jag tror att kramen jag gav provledaren orsakade inre blödningar på den stackaren. Vilken känsla det var! I det ögonblicket kände jag mig oslagbar! på en BMW 700 GS med standardhöjd och insåg att Silverfisken var ett nummer för liten för mig. Martin överlevde min lektion med sinnet i behåll och jag for hem och lade ut den till försäljning. Silverfisken hade bara rullat 400 mil så han såldes snabbt och bor nu hos en underbar tjej som tar hand om honom på bästa sätt. Jag hittade en superfin F 700 GS, Blåsan, i standardhöjd i fantastiskt fin färg och slog till på den. Blåsan landade hemma hos mig i början av april och blev min bästa vän på vägarna i ett vårvackert Skåne. Som jag älskade denna motorcykel! Jag körde så mycket jag bara kunde och svågern hängde med som handledare på allt ifrån turer med BMW-klubben, avrostningar med gruskörning till stadskörning i rusningstrafik. Han hade en ängels tålamod och jag är oändligt tacksam för hans hjälp. Jag körde såklart på trafikskolan samtidigt och sög åt mig all visdom som Martin och Christian öste över mig. Det var under denna period som något förändrades. Körlektionerna blev något jag längtade till och kamratskapen med andra elever blev en stor bonus. Martin och Christian arrangerade småturer på ledig tid och jag hängde på dessa. MCCM som Martin och Christian kallar sitt projekt, har knutit till sig några andra trafiklärare, Johan och Andreas, och även de har betytt mycket för mig under resans gång. Plötsligt hade min inställning till mc-körningen förändrats från att skaffa körkort för ett nytt transportmedel till att bli del av en otrolig gemenskap samtidigt som jag hade vansinnigt kul. Att kunna ha så roligt när man kör mc var en omtumlande känsla. Målet med att ta mc-kort så snabbt som möjligt ändrades också. Jag insåg inte från början hur tuff utbildningen var och hur viktigt det var att bli så bra ”Som jag älskade denna motorcykel!” Dagen efter körde jag till Älmhult med trafiklärarna från Erikssons och ett fyrtiotal likasinnande. Så har det sedan fortsatt. Vilken samhörighet och gemenskap jag fått på köpet! Sambon och jag kör runt på Skåneturer, vi kör kvällsturer med pizzafrossa tillsammans med MCCM och kör på utbildningar i regi BMW-klubben. Senaste äventyret var ovan nämnda resa till Berlin i slutet av augusti. JE68 i Löddeköpinge arrangerade tillsammans med MCCM en studieresa till BMW-fabriken och bjöd in 26 personer. Alla körde BMW och det var en magisk resa för en nybliven mc-förare! Till Berlinresan hade jag för tredje gången på ett halvår bytt mc. Blåsan fick ett kärleksfullt hem i Dalby och istället fylldes hans plats i garaget hemma med en superfin BMW R 1200 GS Rallye, som döpts till Fräs. Han kändes väldigt manlig och för att bejaka den feminina sidan har han pimpats med nya dekaler i rosa nyanser. Passar Fräs perfekt och jag tycker att han är den snyggaste mc:n som någonsin skådats. Ombyte förnöjer men nu är det nog på ett tag. Tredje gången gillt heter det ju! Fräs och jag skall vara ett par länge. För att knyta ihop denna berättelse återgår jag till där jag började, nämligen i Berlin. När jag krypkörde fram i ett trafikflöde värdigt en storstad, skänkte jag många tacksamma tankar till grabbarna på Erikssons för alla timmar med lågfartsövningar. Utan deras obönhörliga tjat och peppande under lektioner och kurser hade jag aldrig rett ut det hela. Istället satt jag på Fräs helt lugn i själen och bara njöt att vara där och då tillsammans med människor som kommit att betyda mycket för mig. Äventyret fortsätter. Var så säker! § En GS redo för långtur.