Bumsen Nr 5 1
BARA MOTORN ÄR FEM KILO LÄTTARE ”Matchvikten är t
io kilo lättare än föregångarens.” Med förbättrade egenskaper för både touring- och sportigare körning har S 1000 XR flyttat fram positionerna. En rasande kraftfull motor blir allt lite, lite roligare med växlingsassistent. En detalj som gör körupplevelsen gott. bättra upp en redan mycAtt det alltid är svårt att följa upp och förket lyckad modell, som BMW S 1000 XR, kan projektledaren Ralf Mölleken intyga. – Vi har lagt manken till och tagit oss genom både stora och små problemhopar för att till slut kunna säkerställa att nya XR är åtminstone lite bättre i varje aspekt, säger Ralf. Den nya BMW S 1000 XR är också lättare, snabbare och har en större bruksbredd än sin föregångare, menar han. Premiärvisningen var på EICMA 2019 och den nya versionen av denna bästsäljare inom Adventure Sport-segmentet är radikalt lättare och mer lättmanövrerad. Naturligtvis är den också bättre på längre färder och likaså bländar dess kapacitet när det börjar gå undan som exempelvis på bandagar. Motorn är helt omarbetad och likaså fjädringskomponenterna. Matchvikten på 226 kilo är ganska precis tio kilo lättare än föregångarens. Med detta skall S 1000 XR öppna upp en helt ny dimension i sitt segment. Den nya S 1000 XR skall alltså flytta upp ett par pinnhål i sin egen hemvist, där sport möter touring, och inte lämna något att önska. Maskinen är fullproppad med följande godis som standard: Dynamisk ESA, ABS Pro och DTC. Därtill Hill Start Control Pro, den underbara 6,5-tums TFT-skärmen som redan från start var en succé. Motorn vi nämnde väger fem kilo mindre och är baserad på nya S 1000 RR med för uppdraget anpassad utväxling och uppiffat mellanregister. Den som inte vill ha en sådan här frän hoj delar tydligt inte redaktionens fascination för BMW:s nya heta XR. BMW-MOTORRAD.COM