Bumsen 1
nämnas att en körklar R 80 G/S vägde 196 kg, en R
100 GS 225 kg och R 1100 GS hade ökat till 260 kg. R 1100 GS fanns bara som en enda standardmodell, då man helt rättmätigt ansåg att man vid denna tidpunkt inte kunde rida på sina tidigare framgångar i Paris-Dakarrallyt. Efter fem år var det så dags för den första uppgraderingen och enklast ser man detta på Paralever-svingen, ljuddämpare, kåpan och strålkastararrangemanget, vågen visade fyra kg till. R 1150 GS kallades modifieringarna och det gick åter igen att få den med större tank och ruta men kallades från och med då Adventure. 2004 kom så en riktigt stor uppgradering, vilket både kunde ses och kännas på den kraftigt bearbetade tekniken, speciellt motor och växellåda. Allt detta ledde faktiskt även till en viktminskning på drygt 20 kg. Cylindervolymen hade dock ökat och nu kallades GS-modellen följaktligen R 1200 GS och fanns fortsättningsvis även i Adventure-utförande, då med en gigantisk tank på 33 liter, massor av skyddande rör runt nästan hela hojen och packväskehållarna för de stora aluminiumväskorna var förmonterade. Vikten blev därefter, ca 20 kg mer än en standard GS. Till årsmodell 2010 försåg man även båda GS-modellerna med topparna från HP2 Sport, d.v.s. dubbla överliggande kamaxlar och därmed ökade effekten till 110 hk, mer än dubbelt så mycket som den första R 80 G/S. Designen förblev så gott som oförändrad. Varför ändra på ett vinnande koncept, faktum är att BMW:s boxer GS är företaget i särklass bäst säljande modell och har så varit i väldigt många år. Vikten då? Ökade med ett par kg och vågen stannade nu på 245 kg för en standard GS. Vad händer härnäst? Förmodligen inte så mycket de två kommande åren men 2013 fyller BMW 90 år och då är jag övertygad om att den nya boxermotorn debuterar i en helt ny GS. Vätskekylning är en självklarhet för att hänga med i konkurrenskriget, eller ska vi kalla det effektkriget? Alla nya spännande material blir också billigare och en viktminskning kan man nog lugnt räkna med. Miljöaspekten finns naturligtvis alltid, men frågan är då om den nya motorn förses med två eller fyra cylindrar? Ja, du läste rätt! Kan det vara så att den nya GS:en förses med en fyrcylindrig vätskekyld 1 000-kubiks boxermotor, både lättare och mindre än dagens boxermotor och som levererar si så där 150 hk? Omöjligt, kanske många tänker, men kom ihåg att hos BMW är allt möjligt nuförtiden! Ovan: Så skall en GS avnjutas. Foto: Britt-Héléne Jakobsson. T.h. Helge Pedersen är än idag ute på långa äventyrsresor med sin BMW. Den här bilden på honom togs i Sydamerika tidigare i år. Foto: Roberto Toro, ML 2680961. Detta pressfoto från BMW visar företagets samtliga GS-modeller för året 2010, de släppte då en speciell 30-års jubileumsmodell. BUMSEN 5 – 2010 31