Bumsen 1
Det finns mycket som är nyttigt! Äta broccoli, mo
tionera regelbundet, besöka tandläkaren med jämna mellanrum etc, etc. Listan kan göras lång. Det tråkiga är att det mesta som är nyttigt oftast är saker man undviker. Varför man undviker dessa saker brukar ofta grundas på personligt tycke och smak och andra gånger grundas det på en föreställning om hur man tror saker och ting är. Att köra motorcykel på bana är ett sådant exempel! Att för första gången komma till en av de kurser SMC anordnar på bana kan vara en ganska läskig upplevelse. Man puttrar in på basområdet på sin fina BMW och helt plötsligt känner man sig helt malplacerad. Man känner sig ungefär som om man satt på en ko och red in på Solvalla. Överallt ser man uppradade bussar, tält och motorcyklar uppställda på depåstöd med däckvärmare. Det jobbas frenetiskt runt motorcyklarna med att fixa och dona för att få dem i ordning för dagens kursverksamhet. Det kan närmast beskrivas som verksamheten före en tävling. Har man inte redan vänt och åkt hem, befinner man sig snart i en liten kö med andra deltagare för att registrera sig och sedan efter en kort väntan få sin mc besiktigad. När motorcykeln väl är besiktigad blir man kanske lite förvånad över att se att man inte är ensam att komma dit på en ko. Mängden med olika motorcyklar brukar inte ens kunna överträffas på en motorcykelmässa. Även om instruktörerna oftast kör sporthojar så finns det de som kör allt från Honda CBX till KTM SMR 990. BMW är inte undantaget då flera instruktörer kör S 1000 RR, R 1100 S, K 1300 av olika modeller och även R 1200 GS. Känns lite lugnare efter att ha sett vagnparken och sedan är det förarmöte. Förarmötet är det möte som är obligatoriskt och då man går igenom alla säkerhetsdetaljer. Man får reda på var man kör in och ut från banan. Flaggorna som används förklaras och visas upp. Vad man skall göra och inte göra vid en eventuell omkullkörning går man igenom innan det slutligen är dags att träffa sin instruktör och de deltagare som ingår samma grupp. Som förstagångsdeltagare går man steg 1 i SMC:s utbildningsstege. Detta första steg av fyra handlar om motorcykeln och har det passande namnet ”Steg1 – Motorcykeln”. Steg 1 verkar vara det enklaste steget då det bara handlar om motorcykelns reglage, men är faktiskt det mest grundläggande steget i utbildningen och inte helt enkelt. Dagens första pass på banan inleds med två varv ”följa John”, då man följer efter instruktören för att se hur och var man kör ut på banan samt in i och ut ur depån. Resten av 20-minuterspasset får man själv känna litet på banan. Passet avslutas med målflagga och med ett leende rullar man in i depån för att snacka litet med de andra deltagarna. Vilken känsla och vad roligt det var! Instruktören avbryter samvaron och ger en kort feedback innan det är dags för nästa teoripass. Det ges oftast några minuter för dryck och fortsatt samvaron i gruppen innan det är dags för nästa körpass på banan. Så håller man på under resten av dagen med avbrott för lunch. Under denna intensiva dag hinner man fundera på flera saker men något som nästan alla som varit på en SMC-kurs för första gången funderat över är: Varför gjorde jag inte det här förut? Jonas Sjöström ML 2661208 32 BUMSEN 5 – 2010