WE 1
TEMA: DIGITAL VÄNDPUNKT FÖR SVENSK INDUSTRI TEXT:
CARL JOHARD Varje anställd behöver ägna fyra timmar i veckan åt utbildning Den digitala kompetensbristen är en stor utmaning för europeisk industri. »När tekniken utvecklas snabbt, så måste vi även utveckla vårt kunnande och bli mer snabbfotade. Vi behöver engagera våra anställda och medarbetare och stimulera dem att kompetensutveckla sig. Kompetensutvecklingen behöver bli en naturlig del av arbetet«, säger den internationella digitala experten Claudia Olsson. Meritlistan är tung. Claudia Olsson är akademikern, som blev entreprenör som blev en ung digital vägvisare för en hel värld. I sitt CV har hon examina i internationell ekonomi vid Handelshögskolan och i industriell ekonomi vid KTH och är medgrundare och aktiv i flera företag med digital inriktning, bland annat det snabbväxande Stellar Capacity. Hon var tidigare ämnessakkunnig vid UD och är utsedd till Young Global Leader av World Economic Forum och till en av Europas främsta ledare under 40 år. Claudia Olsson ingår även i Europeiska Kommissionens högnivågrupp Industri 2030, som arbetar med strategiska frågor kring industrins utmaningar, möjligheter och framtida utveckling. »Framtidens framgångsrika företag måste tillsammans med sina kunder röra sig mot mer integrerade strategiska samarbeten«, säger den internationella digitala experten Claudia Olsson. Kompetensbristen ett problem När Claudia Olsson talar, så lyssnar man. Hon anser att ett av det europeiska näringslivets största utmaningar är den digitala kompetensbristen. Enligt undersökningar inom EU saknar upp mot 44 procent av européerna basala digitala färdigheter och statistik visar även på att upp mot 88 procent av bolagen inte ens har påbörjat sin resa med digital kompetensutveckling. »När tekniken utvecklas så snabbt, så måste vi även utveckla vår kompetens och kunnande och bli mer snabbfotade för att möta utvecklingen. Vi behöver engagera våra anställda och medarbetare och stimulera dem att kompetensutveckla sig, även de som redan har digital kompetens. Företagen måste förstå att det är en del av kärnstrategin att investera i att ens medarbetare lär sig och tar till sig den nya tekniken, men även nya arbetssätt«, säger hon. 18 FOTO: STELLAR CAPACITY