WE 1
BUSINESS EXCELLENCE Hanna Fager är ledare för Peo
ples Experince inom Volvo Cars och en del av ledningsgruppen. »Vi är ett globalt företag med kontor i 35 länder och industrier i Europa, Nordamerika och Asien. För oss är människan och varje människas egenskaper och förmågor centrala. Vi talar ju i vår kommunikation om ’Made by People’, men vi talar också om att ’People makes a difference’. Vi vet att vi behöver människor i vår organisation som mår bra, som känner sig starka, känner till sina styrkor och känner förtroende över hur de kan bidra till den resa som företaget genomför. Det är extremt viktigt ur ett strategiskt perspektiv, likväl som ett mänskligt, att vi har medarbetare som är friska och välmående för att kunna behålla dem i teamet och för att kunna attrahera nya krafter. Så det här är grundläggande för oss. Säkerhet är ju en sådan grundläggande fråga för oss. Vår utgångspunkt har alltid varit att ingen ska allvarligt skadas eller förolyckas när man kör en Volvo. Detsamma gäller internt i företaget. Vi ska ha en kultur och en organisation som arbetar proaktivt för att ingen ska skada sig eller fara illa i arbetet. De här två perspektiven måste höra ihop«, poängterar Hanna Fager. Proaktivitet är nyckeln I ett globalt företag med över 40 000 medarbetare är alltid intern kultur, organisastions- och säkerhetsfrågor en utmaning och ett ständigt pågående arbete. »Inom Volvo jobbar vi hårt med globala standarder, som gäller i alla länder där vi opererar. I vissa länder finns styrande lagstiftning att anpassa sig till, men våra egna standarder och policys går oftast längre. Den stora förändringen är att vi, under hela 2000-talet egentligen, fokuserat på proaktivitet när det gäller säkerhet och social hälsa. Vi har istället för att arbeta reaktivt, det vill säga hantera händelser och incidenter i första hand, jobbat med att ta sikte på riskerna. Att identifiera och analysera dessa«, säger Hanna Fager och fortsätter: »Ett resultat som vi ganska snabbt såg var att ansvaret bland våra medarbetare ökade. Utvecklingen och arbetet är inte i första hand drivet från toppen och nedåt, även om ledarna i verksamheten har ett stort och viktigt ansvar för säkerhet och hälsa. Vi ser att vi lyckats bygga en kultur, där också individuellt ansvarstagande för att förutse och förebygga risker är naturligt och något som vi verkligen belönar, eftersom det är viktigt för hela vårt företag.« Nya verktyg Framväxandet av en utvecklad säkerhetskultur ger också företaget möjlighet att erbjuda nya verktyg, som stödjer och snabbar på utvecklingen. 25 »I och med att vi får information om potentiella risker från medarbetarna kan vi utveckla olika förebyggande hjälpmedel i vårt proaktiva arbete. Det kan till exempel handla om introduktionsprogram för nyanställda, utbildningsinsatser och träning. Vi har bland annat jobbat med korta filmer producerade på plats i fabriker eller på kontor, där riskerna är identifierade och på så sätt kan vi konkret visa hur vi förebygger olyckor eller ohälsa.« Intern export av kultur En ny säkerhetskultur kan ta tid att bygga upp och naturligtvis stöta på olika hinder längs vägen, men Hanna Fager konstaterar att Volvo Cars är på rätt väg. »Jag är väldigt nöjd med hur teamet här har jobbat med frågan och vi ser verkligen att vi går i rätt riktning. Säkerhet är ett så centralt begrepp för oss och jag tror att insikten hos våra medarbetare globalt om att det här inte är något som cheferna ska lösa utan något vi alla är en del av genom ett proaktivt tankesätt. Detta har varit avgörande för förändringen«, säger Hanna. Globaliserar säkerhetstänket För globala företag med verksamhet i länder med en annan säkerhetskultur kan utmaningarna tyckas vara stora när det gäller att implementera nya strategier för säkerhetsfrågor och social arbetsmiljö, men Hanna Fager menar att för Volvos del har det här inte varit ett stort problem. »Vi har lyckats transferera kompetens från de mer mogna anläggningar vi har till nya, som vi byggt upp ute i världen när vi expanderat. Säkerhetstänket har varit grundläggande när vi har etablerat oss, både när vi byggt och konstruerat nya anläggningar och när vi rekryterat medarbetare. Volvo Cars utvecklar en mängd hjälpmedel, som ska förenkla vardagen på ett säkert sätt för människor, och förpackar detta i ett fordon.