WE 1
BUSINESS EXCELLENCE »Vad vi nu arbetar med är att
på olika sätt reducera saker i vår struktur och organisation, som försvårar för medarbetarna att göra det som är mest prioriterat. Det handlar om att bygga bort tröghet och hinder. Vi vill att medarbetarna ska kunna förstå sina individuella styrkor och ges möjligheter att använda dem på rätt sätt, där de ger mest nytta. Det betyder också att vi måste öppna upp företaget mer och se till helheten. Digitaliseringen gör att vi som företag lättare kan hitta varje medarbetares styrkor och ge dem bättre verktyg. Baksidan är naturligtvis att om vi ska bli snabbare och smartare, så ökar tempot och här måste vi vara vaksamma. Tempot får inte äventyra individens förmåga och hälsa«, menar Hanna Fager. Nytt sätt att se på medarbetarsamtal Den dynamiska digitaliserade arbetsmiljön ställer nya krav på företagen och deras ansvar för att medarbetarna ska kunna följa med i utvecklingen utan att riskera hälsa och arbetsglädje. »Vi har nu radikalt förändrat vårt sätt att jobba med medarbetarsamtalprocessen, som vi tidigare kallade den. Istället har vi infört kontinuerliga prioriteringar och feedback som huvudingredienser i ett nytt förhållningssätt. I det förändringstempo som råder idag är det omöjligt att i början på året sätta de prioriteringar, som ska gälla för individer och grupper i vår verksamhet. Istället jobbar vi nu dynamiskt med tätare möten i teamen och mellan chef och medarbetare för att synka prioriteringar och jobba löpande med feedback.« En stor förändringsprocess Bilindustrin är mitt inne i en stor förändringsprocess. Klimatförändringarna lägger ett hotfullt raster över hela tanken på bilen och bilkulturen, som vi känner den idag. Den fossila bojan måste brytas, den globala urbaniseringen ställer helt nya krav, människors förhållande till bilen som nödvändighet och statussymbol förändras. »För oss som företag är det avgörande att vi verkligen har engagerade medarbetare som förstår vart vi är på väg som företag och framför allt varför. Framtidens lösningar kommer inte uppifrån i organisationen utan inifrån. Vi jobbar för att bli ett mer syftesbaserat företag, vilket innebär att ledarskapet finns där för att visa vägen, inspirera och få människor att förstå varför vi ska gå en viss väg. Det innebär också att det mänskliga mötet internt, människor emellan, numera står över processer och verktyg. Verktyg och processer finns till för att stödja medarbetarna, men vi vågar säga att interaktionen mellan människorna i vårt företag är det viktigaste – det centrala i vår utveckling. Individens bidrag är avgörande.« Från hårdvara till mjukvara I en bransch som så tydligt varit teknikfokuserad och där tekniska innovationer och hårda fakta definierat konkurrensen, så känns tankarna om mänskliga möten som utvecklingskraft spännande. »Vi brukar säga att vi som företag går från hårdvara till mjukvara. Om vi till exempel tittar på utvecklingen av våra självkörande fordon, så är det ju egentligen mjukvara på fyra hjul. Vi utvecklar en mängd hjälpmedel, som ska förenkla vardagen på ett säkert sätt för människor, och förpackar detta i ett fordon. Det är en extremt spännande utveckling, som också ställer krav på oss att vara oerhört snabba på att uppfatta förändrade beteenden, behov och vanor hos våra kunder. Det är en stor omställning. Och den kräver att människan verkligen är i fokus.« Inom Volvo Cars står det mänskliga mötet människor emellan numera över processer och verktyg. Verktyg och processer finns till för att stödja medarbetarna, men interaktionen mellan människorna bedöms som det viktigaste och det mest centrala för utvecklingen. Individens bidrag är avgörande. Rekryterar nya människor Att summera konkreta resultat av en global kulturförändring när det gäller säkerhet och organisation och medarbetarrollen kan göras i siffror. Till exempel har olyckstalen reducerats med 95 procent under 2000-talet. Men de långsiktiga vinsterna i ett aktivt förändringsarbete av den interna kulturen är avgörande. »Vi bygger nu en lärande organisation där vi mixar den trogna, erfarna skaran medarbetare från volvofamiljen med de nya människor som var haft möjlighet att attrahera in i vårt företag. Och vi ser nu att vårt sätt att jobba attraherar duktiga människor från andra branscher att söka sig till oss. Omvärlden ser att i vårt företag är det prioriterat att medarbetarna ska må bra och att individen ska kunna hitta och utveckla sina styrkor hos oss. Det här är viktigt, eftersom vi numera konkurrerar om de bästa medarbetarna även med andra branscher. Vi rekryterar människor med helt andra kunskaper och erfarenheter än för kanske 15 år sedan och blivande medarbetare måste känna att vårt företag verkligen är en positiv miljö att växa i. De måste känna att de uppskattar vår kultur. Här ska de kunna göra skillnad«, avslutar Hanna Fager. 27