WE 1
BUSINESS EXCELLENCE Global Compact - tio grundpri
nciper MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER PRINCIP 1: Stödja och respektera internationella mänskliga rättigheter inom sfären för företagens inflytande. PRINCIP 2: Försäkra att deras egna företag inte är inblandade i kränkningar av mänskliga rättigheter. ARBETSRÄTT PRINCIP 3: Upprätthålla föreningsfrihet och erkänna rätten till kollektiva förhandlingar. PRINCIP 4: Eliminera alla former av tvångsarbete. PRINCIP 5: Avskaffa barnarbete. PRINCIP 6: Avskaffa diskriminering vad gäller rekrytering och arbetsuppgifter. MILJÖ PRINCIP 7: Stödja försiktighetsprincipen vad gäller miljörisker. PRINCIP 8: Ta initiativ för att stärka ett större miljömedvetande. PRINCIP 9: Uppmuntra utvecklandet av miljövänlig teknik. KORRUPTION PRINCIP 10: Motarbeta alla former av korruption, inklusive utpressning och bestickning. Vad ser du när du tittar framåt i företagens hållbarhetsarbete? »Jag tror att digitaliseringen är nyckeln till ett effektivare hållbarhetsarbete och framför allt en bättre rapportering.« Och med bättre rapportering ökar takten i förändringsarbetet och ger konsumenter och övrig omvärld möjlighet att utvärdera företagen. Digitaliseringen ger så oerhört mycket bättre möjlighet att mäta saker. Från sensorer i kullager, som talar om när det är dags för service, till mätning av arbetskonflikter, sjukskrivningar och mängder med spännande data. Ta till exempel textilindustrin och vattenförbrukningen. Med nya mätmetoder och fördjupad rapportering kan vi se hur företagen använder det så viktiga vattnet. Vi kan följa upp det, ställa krav och skapa förändringar. Waste management är ett annat avgörande område som med nya mät- och redovisningsmetoder blir mycket mer transparent och där goda företag kan gynnas och de som inte tar problemen på allvar kan få problem. Det pågår också en hel del försök med AI, artificiell intelligens för att analysera och jämföra hållbarhetsdata från redovisningarna. Självlärande algoritmer kan bearbeta ’big data’ från tiotusentals företag och jämföra mot specifika nyckeltal. Här är vi bara i början på en mycket spännande utveckling. Digitaliseringens utveckling är viktig för hållbarhetsarbetet, inte minst vad gäller rapporternas jämförbarhet och tillgänglighet. Tydligare, mer samordnad och öppet tillgänglig information ger oss som konsumenter möjlighet att påverka företagen i rätt riktning genom våra val. De företag som inte hänger med i konkurrensen vad gäller hållbarhet tror jag kommer att tillhöra morgondagens förlorare. »Jag tror att digitaliseringen är nyckeln till effektivare hållbarhetsarbete och framför allt bättre rapportering« JACOB KIEFER SVERIGES CSR-AMBASSADÖR Jag hoppas verkligen på nästa generation, att vi kan locka dem att ta dessa frågor till en ny nivå och där är jag positiv. Självklart vill vi att allt ska gå fortare, men arbetet på global nivå måste vara metodiskt och det tar tid. Många efterfrågar striktare lagar och regler som säkert kan påskynda utvecklingen, men kan samtidigt begränsa företagens förmåga att ställa om. Sedan förvånas jag över att många faktiskt inte läst exempelvis OECD:s riktlinjer för multinationella företag där hållbarhetsarbetet är väl definierat. Även om vi står inför många utmaningar och klimatkrisen skapar stress, så får vi aldrig tröttna och bli modstulna, utan konsekvent fortsätta att investera i kunskap och innovation och göra det gemensamt. Vi hoppas snart kunna presentera en plattform för internationellt hållbart företagande parallellt med en uppdaterad exportstrategi. Jakob Kiefer lämnade i september sin tjänst på UD och statsförvaltningen för ett nytt uppdrag inom det privata näringslivet. Ny svensk CSR-ambassadör är Pär Ahlberger. 29