WE 1
BUSINESS EXCELLENCE Doing good TOGETHER TEXT: HÅK
AN PERSSON Många globala företag har fina policys och ambitiösa målsättningar inom hållbarhet och miljöarbete. Men franskägda Tarkett sticker ut som exempel, där tankar om cirkulär ekonomi och hållbarhet förvandlats till handling, innovationer och en naturlig del av vardagen. »Doing good. Together« är den globala slogan som nu definierar strategin. Dag Duberg är nordisk hållbarhetschef för Tarkett och vi ställer frågan om hur det omfattande hållbarhetstänkandet egentligen började inom företaget. Var det en fråga om att haka på en trend, hade det ekonomiska förtecken eller handlar det om ren altruism? »Egentligen har frågan om återvinning funnits länge i det svenska företaget, vi har ju tillverkat golvprodukter sedan 1940-talet i fabriken i Ronneby. Redan på 1950-talet skickade vi ut trälådor till golvläggare, där de kunde samla i spill som vi tog tillbaka och använde i produktionen igen. Då var det främst en fråga om ekonomi. Så tekniken att återvinna golvmaterial har funnits länge vid vår återvinningsanläggning i Ronneby. PVC var ju av olika skäl hårt ansatt, men en av fördelarna med materialet var att det var återvinningsbart. Så själva begreppet återvinning i det cirkulära tänkandet har funnits hos oss sedan ganska lång tid. Men 2011 hade en större strategisk tanke slagit rejäl rot i Tarketts globala ledning. Insikten om att vi alla höll på att förbruka jordens ändliga resurser och att klimathotet var en realitet gjorde att vi bestämde oss för att hållbarhet och cirkulärt tänkande skulle vara en viktig del av strategin för Tarkett. Det skulle inte bara vara en fin tanke, utan ett sätt att driva företaget framåt, en överlevnadsstrategi helt enkelt. Så egentligen kan man nog säga att det finns element av både altruism och ekonomi i beslutet«, erättar Dag Duberg och fortsätter: »De ekonomiska perspektiven är ju uppenbara när man tittar på råvarufrågan», fortsätter han. »Priserna fluktuerar mer och mer och när det gäller olja så pekar all logik på att priset kommer att stiga över tid. Kan vi minska beroendet av jungfrulig råvara, så minskar beroendet av en osäker råvarumarknad. Ökad andel återvunnen råvara är helt enkelt en bra affär för oss, som dessutom minskar vår miljöpåverkan.« 30