WE 1
BUSINESS EXCELLENCE HÄR BYGGS DIGITALA AFFÄRSEKOS
YSTEM FÖR INDUSTRIN Electrolux har jobbat länge med att öka andelen återvunnen plast i sina dammsugare och introducerar nu också allt mer återvunnen plast i sina vitvaror. Electrolux återvinner plasten Electrolux arbetar hårt för att få in återvinningsbar plast i produktionen och därmed öka återvinningsgraden. I framtiden kommer kunderna med stor sannolikhet att kunna hyra produkter från Electrolux – helt i linje med tankarna bakom den cirkulära ekonomin. TEXT: EWA ARVE Designen viktig Cirkularitet har inget slutdatum, utan enligt Henrik Sundström handlar det om ett kontinuerligt arbete. »Utöver ovan nämnda initiativ, så I den cirkulära ekonomin är det slutgiltiga målet att materialmässigt inte ha något avfall alls. »Resurseffektivitet är naturligtvis en viktig faktor för att vi ska bli mer cirkulära. På Electrolux har vi jobbat länge med att öka andelen återvunnen plast i våra produkter, särskilt dammsugare och vi introducerar nu också allt mer återvunnen plast i våra vitvaror. Vi har också varit engagerade i verkställandet av det europeiska återvinningsdirektivet WEEE och i våra fabriker jobbar vi sedan 2018 globalt med ett 'Zero Waste to Landfill'-program. Men frågan är bredare än så och från och med slutet av augusti 2019 kommer vi att ha som uttalat mål i vår hållbarhetsstrategi att vår verksamhet ska bli mer cirkulär«, säger Electrolux hållbarhetschef Henrik Sundström. kommer vi att sätta tuffare mål för andelen återvunna material i våra produkter. Vi går in i partnerskap med till exempel Stena Recycling för att utforska hur vi kan designa våra produkter för att öka återvinningsgraden och vi testar nya affärsmodeller som kan öka livslängden på våra produkter.« Uthyrning av dammsugare Ännu så länge testar Electrolux nya affärsmodeller mest i liten skala. »Vi har till exempel ett pilotprojekt i Sverige, där användarna kan hyra vår uppkopplade robotdammsugare och betala för antalet kvadratmeter som städas varje månad. När hyrtiden går ut återbördas dammsugaren till Electrolux, rekonditioneras och får nytt liv hos andra användare. Vi har även ett liknande projekt i Kina«, säger Henrik Sundström. Sedan ett halvår tillbaka leder ssg ett övergripande Vinnova-finansierat delprojekt inom den så kallade Digitala Stambanan med fokus på affärsekosystem och digitala plattformar. Det är en satsning som görs i samarbete mellan de två strategiska innovationsprogrammen PiiA och Produktion 2030. Digitala Stambanan består av åtta delprojekt med 23 olika parter från industrin och från akademin representerade av Chalmers tekniska högskola och Mälardalens högskola. Projektets långsiktiga mål är att fortsätta stärka Sveriges konkurrenskraft globalt. »Inom ramen för projektet vill vi utmana industrin genom att identifiera och bygga nya affärsekosystem på digitala plattformar. Det ställer krav på samarbete mellan företagen och för att kunna samarbeta måste det finnas ett förtroende i botten. Här fungerar det bra med ssg som en neutral industripart, så kallad 'trusted third party'. Vi har fungerat som ett industriellt förtroendenav sedan 1950-talet. Vi är vana att samla förmågor och kunskaper kring olika nätverk. Vi ska här fortsätta att vara det självklara förtroendenavet även inom digitaliseringsområdet«, säger Caroline Jansson, projektledare på ssg. Projektet pågår till december 2020. Slutleveransen är att få ett »proof of concept« på en digital stambana i form av en plattform med faktiskt fungerande uppkopplade digitala värdekedjor. På så vis kan vi visa på det stora värdet och möjligheter med digitala teknologier och skapa incitament inom industrin för digitala värdekedjor och affärsekosystem, säger Caroline Jansson och avslutar: »För att ta fram ett 'proof of concept' har vi tillgång till Chalmers SII Lab, liksom till PiiA Indtech Lab. Vi har också en ständigt pågående dialog med andra digitaliseringsprojekt och testbäddar inom industrin, för att innovera fram en digital infrastruktur för uppkopplad industri.« 39