WE 1
UTBLICK » Politiken skapade nya insikter Även om
den politiska karriären knappast blivit vad hon hoppats kom hennes första valkampanj ändå att leda till ett högst konkret resultat. Reshma Saujani har alltså själv inte en bakgrund i IT-industrin, utan det var från människor på alla valmöten som hon uppmärksammades på att det fanns så få flickor som valde lektioner i datakunskap i skolorna. Hon besökte en rad skolor och klassrum och fick klart för sig problemets vidd. Det visade sig att utvecklingen till och med gått bakåt. År 1995 var faktiskt 37 procent av alla datavetare i USA kvinnor. Mer än tjugo år senare hade andelen fallit till 24 procent. Mindre än en femtedel av alla studenter som tar universitetsexamen med datavetenskap som huvudämne är kvinnor. Även om det funnits ett betydande dataintresse bland flickor i de tidiga skolåren, så har det minskat det drastiskt när de kommit upp i tonåren. Insikten om allt detta, som alltså kom under valkampanjen 2010, ledde till att Reshma Saujani engagerade sig aktivt, började söka den finansiering som gjorde det möjligt att starta Girls Who Code två år senare. När kvinnor och flickor får de verktyg de behöver, kan de förändra världen« Reshma Saujani Grundare Girls Who Code dice Reduction Interested Students Movement, eller i korthet PRISM. Det var då hon gick ut i sin första demonstration. Som entreprenör vill hon nu Många olika initiativ Verksamheten har sedan på olika sätt riktat in sig mot flera yngre kvinnliga åldersgrupper. Klubbarna som samlar medlemmar efter skolans slut under eftermiddagen riktar sig till yngre flickor från tredje klass och uppåt med målet att få dem att tycka att programmering är något som är kul att hålla på med. För sjätteklassare och äldre finns sommarkurser på två veckor som ger en bredare utbildning i datakunskap. För tjejer i gymnasieskolan finns en mer avancerad sommarskola på sju veckor med utbildning i programmering och studiebesök på olika IT-företag med ambitionen att det ska leda mot anställning. Det finns också vad som kallas »college loops«, program som syftar till att hjälpa flickor som tidigare varit med i Girls Who Code att bli framgångsrika när de går vidare med universitetsstudier, delvis genom att bygga kvinnliga nätverk på campus. Det finns så mycket att göra Ett prioriterat mål är också att särskilt bistå inte bara kvinnor i allmänhet utan särskilt kvinnor från minoritetsgrupper. I Schaumburg, den förort till Chicago där Reshma Saujani växte upp, blev hon tidigt medveten om att det flesta inte såg ut som hon, en dotter till indiska flyktingar från Uganda. Redan i grundskolan hade hon känt av en rasism och tolv år gammal började hon bli politiskt aktiv, genom att starta en grupp som verkade mot rasfördomar. Preju42 gå vidare på den linjen. Hon har berättat om samtal hon har haft med likasinnade i Jordanien, en del av den internationella expansionen med Girls Who Code är att starta kurser i programmering för unga flickor i flyktingläger. »Det finns så mycket mer att göra. Kvinnor är underrepresenterade på alla möjliga samhälleliga områden, som har att göra med teknik och vetenskap, i såväl privata företags styrelserum som i offentliga myndigheters ledningar«, säger hon. Vi måste lära ut mod Vad Reshma Saujani mer allmänt hoppas på är att flickor och unga kvinnor ska tycka att det är coolt att syssla med programmering och datorer. För det är trots allt där som det i framtiden kommer att finnas inte bara jobb med goda inkomster utan också makt. Hon säger att det har varit inte bara uppmuntrande utan rent av fantastiskt att se hur fler kvinnor, och särskilt de från minoriteter, blivit politiskt aktiva, startat företag, krävt sina rättigheter och inte varit rädda utan drömt stora drömmar: »Män har kunnat hålla fast vid sin makt, eftersom de lärt sig att pojkar ska vara modiga – medan flickor fått höra att de måste vara perfekta. Vi måste lära ut mod, lära våra flickor att stå upp och leda, för när kvinnor och flickor får de verktyg de behöver, kan de förändra världen.« Vad som krävs, menar Reshma Saujani, är att välja mod före perfektion, att flickor ska känna att det är rätt att ge sig i kast med tekniska dataproblem och säga att de är säkra på att de kan ta sig an och lösa alla möjliga problem.