Advokaten 1
» det inte är förenligt med god advokatsed att ut
an samtycke från klienten lämna ut namn på klienter eller att uppge vad uppdragen handlat om. Advokater kan inte heller anses vara skyldiga att begära samtycke för att kunna lämna referenser, och det kan i vissa fall, enligt uttalandet, vara direkt olämpligt att ställa en fråga om samtycke till sin klient. De omfattade kraven på dokumenAnna Ulfsdotter Forssell. tation och referenser eller arbetsprover gör anbudslämnandet till en tidsödande process. Det innebär också att advokatbyråerna noga värderar varje upphandling och gör en bedömning om det är värt att lämna anbud. Ett övervägande handlar om risken SVÅRT ATT MÄTA KVALITET Just att väga kvalitet och pris mot varandra tycks vara en konst som upphandlande myndigheter lyckas olika bra med. – Det är väldigt olika. De myndigheter som är vana för jäv. Risken finns ju, särskilt för större byråer, att ett ramavtal med en myndighet eller stor kommun innebär att de måste säga nej till andra intressanta uppdrag, för att de kommer från stora leverantörer till just den myndigheten. – Man måste ha ett visst strategiskt tänkande och avstå från vissa upphandlingar där man tror att det kan skapa jävsproblem, säger EvaMaj Mühlenbock, som också pekar på vikten av att den upphandlande myndigheten har en bra modell för att utvärdera anbuden. – Många av de områden som upphandlas är jättespännande att vara med om. Men om det bara är pris som avgör i utvärderingsmodellen, då lämnar vi inte anbud, säger Mühlenbock. Även Anna Ulfsdotter Forssells byrå gör en noggrann prövning inför varje anbudslämnande. – Det är väldigt mycket frågan om att det är rättsom”I några upphandlingar, har vi stött på advokatbyråer som har lagt alldeles för låga anbud med timpriser så låga som 350–450 kronor. att handla upp arbetar alltid mer med kvalitet. De som är ovana, mindre myndigheter, jobbar väldigt mycket med pris. Där är det vanligtvis så att inköpsavdelningen gör det hela. De förstår inte riktigt vad det är att handla upp juristtjänster, och då blir priset helt avgörande, säger Ulf Djurberg. Anna Ulfsdotter Forssell har förståelse för svårigheten att handla upp kvalificerade tjänster. – Det spelar ingen roll om det är De går inte att konkurrera med om man vill sälja en timme utan att gå med förlust.” johan jacobsson advokater eller tekniska konsulttjänster – det är svårt att vara transparent, likabehandlande, tydlig. Men jag tycker att myndigheterna och enheterna gör så gott de kan, och det har blivit en otrolig förbättring på nivån och kvali teten på upphandlingsdokumenten under de senaste åren, anser Ulfsdotter Forssell. De upphandlande myndigheterna arbetar med olika modeller för att bedöma pris och kvalitet. Vissa ställer upp en rad så kalllade skallkrav, som måste uppfyllas, och låter därefter priset avgöra. Andra bygger upp modeller där olika kvalitetsparametrar, så som de kommer fram av förfrågningsunderlaget, får modifiera priset. Men att vikta kvalitet är svårt, och kräver kunskap hos upphandlarna. – Jag tycker att utvärderingsmodeller som ska betona råden som vi verkar inom, om vi tycker att vi har något att bidra med förstås, och att det är någon upphandlande myndighet eller enhet som vi önskar att jobba med, förklarar hon, och fortsätter: – Något annat är att ibland är det väldigt lågt ställda krav, så att alla kan uppfylla dem. Då blir det väldigt mycket en fråga om pris. Och rena prisupphandlingar brukar vi faktiskt inte delta i. Vi tar skäligt arvode och det blir väldigt märkligt om vi har väldigt låga priser för vissa men inte gentemot alla. LAGEN OM OFFENTLIG UPPHANDLING De svenska upphandlingslagarna bygger på flera bakomliggande EU-direktiv. Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, bygger på direktiv 2014/24/EU. Direktivet innehåller vissa regler som medlemsstaterna måste genomföra och andra som medlemsstaterna får genomföra. Juridiska tjänster återfinns i bilaga till LOUdirektivet tillsammans med sociala tjänster och andra särskilda tjänster. För dessa finns enligt 34 34 LOU-direktivet ett högre så kallat tröskelvärde än för andra tjänster, 750 000 euro. Vissa juridiska tjänster är dock undantagna, och omfattas inte alls av direktivet. De juridiska tjänster som är undantagna, och där myndigheter alltså kan handla upp utan att ta hänsyn till lagen, listas i 3 kap. LOU: l Om upphandlande myndighet som annars är skyldig att tillämpa LOU, hamnar i en situation ”där det uppkommer behov att behov att köpa juridiska tjänster”. Det kan handla om skiljemanna- eller förlikningsförfarande, rättsligt förfarande i domstol eller vid myndighet, liksom även internationella rättsliga förfaranden. l Undantaget gäller även för juridisk rådgivning som ges av advokat inför ett sådant förfarande eller när det är sannolik att ett sådant förfarande kommer att inledas. ADVOKATEN NR 7 • 2018 kvalitet ofta visar sig bli mest pris ändå. Så vi brukar säga att det ska vara kvalitet i vart fall till 50 procent för att vi ska lämna anbud, säger EvaMaj Mühlenbock. Det pris som spelar så stor roll är i de allra flesta fall timtaxan på olika kategorier av jurister och advokater. Det kan tyckas vara en rättvis bedömningsgrund, men säger egentligen ganska lite om den totala kostnaden för att anlita en advokatbyrå, påpekar EvaMaj Mühlenbock. – Vi har sett exempel på att en rättsutredning i en viss fråga kanske tar 50 timmar för någon som sak