Advokaten 1
» UPPHANDLAREN ”Advokatbyråer är bra Att handla u
pp experttjänster är svårt och kräver kunskaper om området. Det anser Stockholms läns landstings chefsjurist Anne Rundquist, som nyligen ansvarat för nya ramavtal på tolv olika juridiska områden. FOKUS: OFFENTLIG UPPHANDLING S Anne Rundquist. tockholms läns landsting är en av landets största upphandlare av varor och tjänster. Under 2016 annonserade landstinget ut 161 upphandlingar. Chefsjuristen Anne Rundquist ansvarade för den senaste upphandlingen av ramavtal för juridiska tjänster, som genomfördes i början av året. Hon är nöjd med de anbud som kom in. − Jag skulle nog säga att den senaste upphandlingen hade fler anbud än den innan. Och bättre. Advokatbyråerna är bra på att lämna anbud, och eftersom vi delar in det i olika rättsområden så förstår de vad vi är ute efter och fler byråer har möjlighet att lämna anbud, säger hon. Totalt lämnade tolv advokatbyråer in anbud till de tolv olika områden som landstinget handlade upp. Nio av dem fick avtal på vardera ett eller flera områden. Bland de tilldelade byråerna finns såväl ett par som är ganska små, den minsta med nio jurister, som landets största advokatbyrå. Anne Rundquist. Det handlar bland annat om vilka områden som behöver handlas upp, vilka krav som ska ställas och hur utvärderingen ska gå till. Underlaget spelar en stor roll för om upphandlingen blir lyckad eller inte. − Vi behöver få fram en tydlig, korrekt kravställning på de tjänster som vi vill ha utförda, och en utvärderingsmodell som kan urskilja anbuden på ett tydligt och klart sätt, så att man väljer ut de absolut bästa anbuden utifrån de krav vi har ställt, förklarar Anne Rundquist. Slutligen utannonseras upphandlingen i en databas för advokatbyråerna att ta ställning till. Stockholms läns landsting valde i sin upphandling att enbart vända sig till advokatbyråer, genom att ställa krav på att ett visst antal medarbetare ska vara ledamöter av samfundet. − Vi anser att advokat är en kva”Vi tittade enbart på det inskickade materialet. Vi tycker att det är lite svårt att upprätthålla objektiviteten i muntliga framställningar.” anne rundquist litetsstämpel, förklarar Anne Rundquist. Referenser spelade ingen stor roll i den senaste upphandlingen. − Vi vet ju det att referenser är ett bekymmer. Det är inte alla som kan tala om vilka de har arbetat med, förklarar Anne Rundquist, som också berättar att man valde att inte bjuda in anbudsgivarna till något möte. I stället bedömdes anbuden enbart på den skriftliga dokumentationen som lämnades in. − Vi tittade enbart på det inskickade materialet. Vi tycker att det är lite svårt att upprätthålla objektiviteten i muntliga framställningar, säger Anne Rundquist. Utvärderingsmodellen i upphandlingen beaktade UNDERLAGET VIKTIGT En upphandling börjar, för Anne Rundquists och landstingets del, med att det tidigare ramavtalet gås igenom. − Vi gör en uppföljning på det och ser om det har fungerat på ett tillfredsställande sätt eller om det är något som inte fungerat. Sedan funderar vi naturligtvis på vilka behov vi har, förklarar Anne Rundquist. Nästa steg är att utforma förfrågningsunderlaget. Här finns det en hel rad frågor att ta ställning till, påpekar 40 40 SLL:S UPPHANDLING AV JURISTTJÄNSTER Villkoren och kraven för den senaste upphandlingen, i februari 2018, framgår av en 23 sidor lång anbudsinfordran. Här redovisas de obligatoriska krav som ställs på leverantörerna, och hur de ska styrkas. Kvalitetsbedömningen tar sin grund i en redovisning av arbetsmetodik som ska bifogas plus en promemoria där anbudsgivarna förväntades visa sin förmåga ”avseende kunskapsförmedling och rådgivning”. Enbart för det största av de tolv områdena, Fullservice, krävs referenser. ADVOKATEN NR 7 • 2018