DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN Webb- och utifrån ku
ndernas – och våra – behov Fler kunder möter oss allt oftare via webb och app och vår ambition är att kundmötet ska upplevas personligt och relevant oavsett när, hur och var vi möter kunderna. igitaliseringen ger oss goda möjligheter att ge individuell och personlig rådgivning och guidning till fler kunder och den ökade satsningen vi gör nu ska bland annat bidra till en ökad tillgänglighet i digitala mötesplatser. Sammantaget ska detta bidra till att vi kommer ännu närmare våra kunder och vår ambition om att ge alla kunder rådgivning för livet med deras aktuella livssituation som utgångspunkt. D För att lyckas med det är givetvis kontinuerlig utveckling av våra webb och appgränssnitt avgörande. Mycket fokus läggs på att identifiera vilka behov och problem våra kunder har och hitta en lösning som både löser detta och samtidigt bidrar till Handelsbankens mål och önskade riktning – och därtill att utvecklingen sker så tidsoch kostnadseffektivt som möjligt. Här spelar både designmetodik och utvecklingsmiljöer roll, men även vår företagskultur. Kompetens och kreativitet hos medarbetare tas till vara genom att även inom utvecklingsorganisationen hela tiden sträva efter att beslut fattas så nära kunden som möjligt. Helt i linje med så som vi under lång tid bedrivit vår verksamhet i kontorsrörelsen. Under 2020 skedde en omfattande migrering till molnbaserade utvecklingsverktyg för våra webbtjänster där en stor del av all webbutveckling som möter kund globalt sker med Azure DevOps Services, som också är bankens första SaaS lösning för utveckling. Ett av de team som arbetar med våra mötesplatser på webben började med en PoC och sedan flyttades i princip all webbutveckling in till Azure DevOps Services. Vi har redan sett effekter i form av tidsbesparing, ökad innovations takt och ökad automatisering. Det har blivit enklare och går snabbare att testa och produktionssätta. Dessutom kortas avståndet till relevant feedback. Det finns exempel på hur vi har genomfört regressionstester och driftsatt inom ett par timmar. Ett nytt, kraftfullare utvecklingsverktyg bidrar till nöjdare medarbetare och bidrar i slutänden till bättre lösningar för våra kunder. Sammantaget bidrar den här förflyttningen till våra övergripande mål att upprätthålla och dra nytta av kultur och affärsmodell, vilket betyder ett fokus på möjligheter till personlig anpassning, rådgivning på kundernas villkor och mandat till våra medarbetare. apputveckling 16 HANDELSBANKEN 2