DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN DIGITALISERING - PÅ
VÅRT SÄTT Digitalisering har inget egenvärde. För oss handlar det om att med hjälp av teknik kunna vara mer Handelsbanken till fler och tillföra ännu mer värde i vårt erbjudande. en digitala utvecklingen går i en allt snabbare takt. När möjligheterna är många blir den viktigaste frågan: Vad ska vi satsa på? Frågan ska ställas både av kostnadsskäl och av effektivitetsskäl. Frågan ska också ställas för att se till att vi fokuserar på det våra kunder faktiskt efterfrågar och håller oss borta från sådant som inte är Handelsbanken. D Digitalisering är en ständigt pågående resa och transformation är ett maraton. Våra nästa steg på digitaliseringsresan handlar om att komma ännu närmare kunden och att ge individuell och personlig rådgivning till fler. En förutsättning för att kunna förstå och proaktivt hjälpa våra kunder utifrån deras behov är ett ökat fokus på och förståelse för kundens livssituation eller företagets tillväxtfas. Vår ambition är att ge rådgivning för livet. Här beskriver vi hur vi utvecklar en ännu personligare service med ny teknik och ett ökat samspel mellan våra mötesplatser, men vi berättar också om konkreta exempel på vad som pågår inom ramen för Handelsbankens digitaliseringsarbete. Innehållet uppdateras löpande utifrån vad som är mest aktuellt för tillfället. För oss handlar digitalisering inte bara om utveckling av digitala verktyg och funktioner utan om hur vi skapar värde genom att kombinera tillgänglighet, produkter och tjänster samt personlig rådgivning så att vi kan möta våra kunder där de är, på det sätt de vill, när de vill. Det är den sammanlagda kundupplevelsen som är det viktiga. Vårt utvecklingsarbete fokuserar särskilt på fyra områden och takten i detta arbete ökar – särskilt gällande det personliga kundmötet, användning av data och förflyttning till molnbaserade tjänster. 2 HANDELSBANKEN 2