DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN ”Det gäller att inte
börja med lösningen.” Linn Blomgren, UXdesigner, om utvecklingsarbete i Handelsbanken. fter ett år i banken har Linn Blomgren sett sitt team av designers inom apputvecklingen fördubblas i storlek. UXrollen blir allt mer efterfrågad, vilket hon tolkar som en tydlig styrning mot att arbeta ännu mer i Handelsbankenanda med fokus på det som är viktigt för kund. Samt med tydlig målstyrning och ett decentraliserat ansvar. E – Jag tycker att det är väldigt viktigt att förstå varför vi gör saker ur ett strategiskt perspektiv, säger Linn Blomgren. Det är mänskligt att snabbt vilja komma igång och forma lösningen, men det är viktigt att backa tillbaka till behovet eller problemet för att den lösning vi tar fram ska skapa verkligt värde för både kunden och banken. För mig handlar det om att flytta fokus från output (leverans) till outcome (nytta), fortsätter hon. Det vill säga att värdet mäts i nyttan vi skapar och inte i antal saker vi utvecklar. Ett exempel på detta skulle kunna vara att en särskild funktion efterfrågas till mobilappen. Om man då fokuserar för mycket på själva tjänsten – det vill säga lösningen – förbiser man kanske att det verkliga, bakomliggande behovet skulle kunna ha lösts på andra och bättre sätt. För att ta fram bästa möjliga lösning för det behovet eller problemet krävs dessutom teamwork med flera olika kompetenser. Linn Blomgren nämner teamens olika kompetenser som kritiska, exempelvis backendutvecklare, frontendutvecklare, UI designer, UX designer, testare, men poängterar även hur viktigt det är med kontakt till annan expertis i sakfrågor. – Vi har så grym kompetens i teamen, säger hon. Väldigt duktiga, nyfikna och drivna personer, som är experter på bland annat app-utveckling såsom hur man skapar en användarvänlig lösning, vilka tekniska förutsättningar som krävs och inte minst hur vi involverar kunden i utvecklingen på bästa sätt. Därför är det också viktigt att få ut mandatet till dem. Både för att lösningen verkligen ska bli bra för kund och bank men också för att det bidrar till en högre motivation i teamet. Det pratar vi mycket om, hur vi ska lyckas med det i ännu högre grad. Hur ska vi nyttja alla kompetenta och kreativa kollegers erfarenhet, kunskap och expertis på bästa sätt? Självklart är en strävan efter decentraliserat ansvar ingenting nytt för Handelsbanken. Det är också en kritisk del av att på vårt sätt arbeta leanagilt och enligt SAFeramverket. Det bidrar till att varje individs bästa idéer får utrymme och har möjlighet 22 HANDELSBANKEN 2