DIGITALISERING Q1 2021 1
att förverkligas när både idégenerering, utveckli
ng och inhämtning av feedback från kund sker inom samma team. – Innovation kräver mod samt att man ger plats för kreativitet och ett utforskande arbetssätt, säger Linn Blomgren. Att lösa komplexa problem är som att gå i mörker med en ficklampa som bara lyser två meter framför sig. Det är ofta ovisst, rörigt och hinder kan dyka upp. Då får man inte vara rädd för att göra fel utan måste våga ta sig framåt. Hela tiden pågår arbete med att försöka korta ner utvecklingslooparna och hitta sätt att snabbt och enkelt kunna experimentera och testa i små steg för att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Men det finns en stor potential i att ytterligare förbättra vårt arbetssätt för att få in mer lärande och iteration i vår produktutveckling. Det finns flera exempel på när korta loopar och iterativa processer där även kund involveras har lett till snabbare och relevantare utveckling, avslutar Linn Blomgren. Det kan röra sig om alltifrån användartester, att återanvända tidigare utvecklade gränssnitt och att analysera data om hur kunderna använder en lösning efter lansering. Allt detta bidrar till att snabbt kunna anpassa lösningar och göra uppdateringar. Det är hela tiden kritiskt att följa upp och se vad som kan göras bättre – för såväl kund som affär, och Handelsbanken i stort. Med fokus på outcome. Pilot: Chatt i mobil För närvarande förbereds en pilot avseende kommunikation med kunder via mobilen. Kunderna kommer då, identifierade och på ett säkert sätt, kunna kommunicera med banken via chatt som ytterligare en möjlig kanal. Det ger våra kunder ännu större möjligheter att ta kontakt med oss där, när och på det sätt de vill. HANDELSBANKEN 23