DIGITALISERING Q1 2021 1
Våra nästa steg på digitaliseringsresan Våra näst
a steg handlar om att komma ännu närmare kunden och att ge individuell och personlig rådgivning till fler. En förutsättning för att kunna förstå och proaktivt hjälpa våra kunder utifrån deras behov är ett ökat fokus på och förståelse för kundens livssituation. Vår ambition är att ge rådgivning för livet. Ännu närmare kunden Vår kompetens och expertis ska göras mer lättillgänglig där våra kunder är. Avståndet mellan utveckling, användning och feedback ska kortas. Våra fyra fokusområden Handelsbankens utvecklingsarbete fokuserar särskilt på fyra områden: Kundmötet: Det ska vara enkelt att vara kund i Handelsbanken. Våra mötesplatser ska vara användbara och baserade på våra kunders behov. Vi ska erbjuda en integrerad, personlig och lättillgänglig upplevelse där kunder kan röra sig mellan olika mötesplatser. Våra relationer: Våra personliga och långsiktiga kundrelationer ger oss en konkurrensfördel. Med stöd av datadrivna kunskaper om våra kunder och färre administrativa uppgifter får vi möjlighet att ge rätt erbjudande på rätt tid och plats. Det ska vara enkelt att ta hand om våra kunder. Data & säkerhet: Vi använder data för att erbjuda relevanta och anpassade tjänster och produkter i alla mötesplatser. I takt med att vikten och värdet av data ökar ska våra kunder kunna vara trygga i att vi använder data utifrån högsta standard för säkerhet, etik och integritet. Vår absoluta styrka är när vi i kundmöten kan kombinera detta med nära relationer och god kundkännedom. Nya samarbeten: Nya regelverk och ny teknik ger ökad öppenhet och mer informationsdelning. I samarbeten med andra aktörer kan vi dra nytta av vår djupa kunskap om våra kunders förväntningar för att både utveckla vår lokala och digitala närvaro och samtidigt skapa kundnytta och nya affärsmöjligheter. Rådgivning för livet Vi vill stödja våra kunder och skapa förutsättningarna för dem att nå sina stora och små mål genom livet. Ännu närmare kunden Individuell och personlig rådgivning till fler Ökat fokus på livshändelser Individuell och personlig rådgivning till fler Öka kundvärdet och utnyttja potentialen i våra 35 miljoner digitala möten per månad genom användning av data och ett personligt bemötande. Ökat fokus på livshändelser Förstå och proaktivt hjälpa våra kunder långsiktigt med deras aktuella livssituation som utgångspunkt. HANDELSBANKEN 3