DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN 150 år av ständig tr
ansformation I år fyller Handelsbanken 150 år. Det gör oss till en institution i det svenska näringslivet och i samhället. Som bank har vi upplevt och varit en del i den stora samhällsutveckling som skett genom åren. Och det kommer vi att fortsätta vara. ör att vara relevant i 150 år – dessutom på en ledande nivå i termer av exempelvis kundnöjdhet och lönsamhet – krävs ständig utveckling. Vi behöver alltid vara en del av vår samtid. F I grunden handlar det om att tillgodose kunders behov varje dag. Det gör vi hela tiden på våra kontor och i allt högre grad även i andra mötesplatser. Men det handlar också om att försöka se in i framtiden och ta fram det som kommer att behövas imorgon. Varje år satsar Handelsbanken stora resurser på att kunna erbjuda våra kunder och medarbetare de mest relevanta produkterna, tjänsterna och verktygen i deras relation med oss. Inte för att vi behöver vara först med något – eller ha det senaste – utan för att ge både våra kunder och oss själva de bästa förutsättningarna att skapa långsiktig lönsamhet och trygghet samt möjlighet att ta kloka beslut i tid. Handelsbankens affärsmodell bygger på tilltro till människan och respekt för individen. Vi har ett decentraliserat arbetssätt, vilket betyder att vi vill att rådgivning och beslut ska ske så nära affären och våra kunder som möjligt. Därför är det viktigt att vi är närvarande och finns tillgängliga på de sätt som passar våra kunder och därigenom kan följa dem genom livet. För att lyckas behöver vi ständigt utvecklas, men vad som är minst lika viktigt är att den utvecklingen också görs på ett sätt som passar oss. Vår affärsmodell tar sig nya uttryck med tillgång till ny teknik, men användningen av ny teknik ska också präglas av vår kultur och vårt sätt att arbeta. Annars tillför inte tekniken oss det värde som vi som Handelsbanken behöver. Det finns massor av spännande lösningar och initiativ som säkert kommer att locka olika kundgrupper, men som helt enkelt inte stämmer överens med vilka vi är och vad vi vill erbjuda. Då är det också viktigt att inte lockas av teknikens egenvärde utan fokusera på sådant som kan göra oss bättre som oss själva. Och som vi vet är framgångsrikt. Olika cloudlösningar, AI, webb och apputveckling, Customer Engagement Management samt analys är några områden som just nu är extra intressanta – både i vår omvärld och hos oss. Med vårt unika sätt att vara och arbeta på som utgångspunkt är det vår yttersta ambition att i allt det utvecklingsarbete som just nu pågår, få ut det mesta av sådan teknik för att hela tiden bli ett ännu bättre Handelsbanken för våra medarbetare och våra kunder. 8 HANDELSBANKEN 2