Statliga kulturutgifter i regionalt perspektiv 201
9-2020 1
Statliga kulturutgifter i regionerna 2019–2020 Te
ater, dans och musik Området Teater, dans och musik innefattar Kungliga Operan, Kungliga Dramatiska Teatern, Riksteatern, Dansens hus och de bidrag Kulturrådet disponerar och som fördelats till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse. Även Statens musikverk ingår i området. Utöver dessa organisationer har länsmusikorganisationer och länsteatrar, och även stadsteatrar, operainstitutioner, symfoniorkestrar och teater- och danskonsulenter, fått statliga bidrag inom kultursamverkansmodellen. Dessa bidrag beslutas av regionerna och ligger tillsammans med de regionala bidragen till Stockholm på anslaget ”Bidrag till regional kulturverksamhet”, se avsnittet Kulturområdesövergripande verksamhet. Det har även fördelats bidrag direkt till konstnärer inom teater, dans och musik inom området Ersättning och bidrag till konstnärer. Av tabell 17 och 18 framgår hur organisationerna härlett sina kostnader och bidrag till olika regioner 2019 och 2020. Av de regionalt härledda medlen har över hälften härletts till Stockholm, vilket framför allt beror på att Kungliga Dramatiska Teatern är belägen i Stockholm och har härlett merparten av sitt anslag dit. Kungliga Operan är nationalscen för Opera och Balett. Från och med 2019 har de valt att inte längre härleda sitt anslag regionalt. Via sin digitala kanal Operan Play når de ut i hela Sverige, under 2020 befann sig 37% av tittarna utanför Stockholms län. Kungliga Dramatiska Teatern härleder sina kostnader fördelat på antal besökare i de olika regionerna 2019 men för 2020 härleds alla kostnader till Stockholm då turnéverksamheten fick ställas in. Kungliga Dramatiska Teatern har dock bland annat tillgängliggjort både gamla och nya inspelningar av tidigare produktioner som varit tillgänglig via Dramaten Play. Riksteatern härleder sina kostnader primärt baserat på antal genomförda föreställningar i regionerna i kombination med de enskilda produktionernas totala kostnad. Riksteaterns grunduppdrag är att arbeta för att scenkonst ska nå ut i landet. Dansens Hus bedriver en gästspelsscen som under normala år presenterar drygt 40 produktioner per år och en premiär i veckan under vår- och höstsäsong. De genomför också residens för Sverigebaserade koreografer. Dansens Hus har sin verksamhet baserad i Stockholm, varför också hela anslaget är härlett dit. Dansens hus är medlem i nätverket Dansnät Sverige som är ett nationellt turnénätverk för spridning av samtida dans i hela Sverige. Dansnät Sverige, Dansens hus och dansnätets övriga parter har även fått bidrag från Kulturrådet inom ramen för bidragen till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse, som redogörs för nedan. Statens musikverk härleder medel till samtliga regioner. Kostnader härleds bland annat utifrån antal utlån för sin arkiv- och biblioteksverksamhet, olika projekts resursanvändning och schablonberäkningar utifrån SCB:s befolkningsstatistik. Unga Klara har beräknat sina regionala kostnader utifrån veckokostnader för medarbetare samt omkostnader i samband med turnéer. Dessa kostnader har dragits bort från huvudverksamheten som är förlagd till Stockholm. 2019 och 2020 var det andra och tredje året som nationell scen för Unga Klara. Den förberedelse och planering de genomförde 2018 har gett resultat, då de under dessa två år turnerat och samarbetat i mycket högre utsträckning nationellt, även om mycket fick ställas in 2020 i och med pandemin. 40/70