Tidningen Kosmetik 1
NYHETER I KORTHET ”Hållbarhet i skönhetsbranschen
” ASBB anordnade sitt första frukostseminarium för året på temat hållbarhetsfrågor för skönhetsbranschen. Ämnet lockade många deltagare och värd för mötet var Grant Thornton, rådgivare och expert inom hållbarhet. Johan Mattson, VD Svenska Krämfabriken, berättade om arbetet med att bygga en hållbar certifierad fabrik i Dalarna med fokus på energi, vatten, avfall och certifieringar. Mike Schragger, VD och grundare av The Sustainable Fashion presenterade siffror på modeindustrins resursanvändning och gav flera exempel på initiativ och breda samarbeten med syfte att skapa en mer hållbar industri. Han pekade på att skönhetsbranschen kan dra nytta av de lärdomar som gjorts. Björn Fondén med kollegan Julia Höglund, rådgivare och hållbarhetsexperter på Grant Thornton, gick igenom vad som krävs för att skapa ett hållbart företag. Lina Harström och Anna Svanberg, projektledare respektive proch pressansvarig från Miljömärkning Sverige AB, presenterade en aktuell rapport som de tagit fram, Sustainable Consumerism in the Nordic Region. Rapporten visar bland annat hur man kan skapa en produkt som både är hållbar och attraktiv för konsumenter, hur man kan underlätta för konsumenter att göra hållbara val och hur man kan bygga företag med hållbara värden. Transmeri är en av Finlands ledande distributörer av starka varumärken inom FMCG och kosmetik med en total omsättning på över 2 miljarder kr och ca 600 anställda. Bl a ingår SJ Johnson och Chanel i varumärkesportföljen sedan 1930-talet. Genom förvärv är Transmeri också ledande inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård. Nu etablerar Transmeri ett svenskt dotterbolag med inriktning på ekologisk skönhet. Med anledning av det söker vi efter en erfaren KEY ACCOUNT MANAGER Du blir en nyckelspelare i den nya svenska teamet, lokaliserat i Stockholm, med uppgift att tillsammans med Country Manager bygga både organisationen och de framstående varumärken som är en del av den. Vi erbjuden en entreprenöriell miljö inom ett väletablerat företag med ambitiösa planer för den svenska marknaden. Du kommer vara en bidragande del i dess framgång och har stor möjlighet att växa och forma din roll under resan mot ett framgångsrikt bolag. Läs mer om rollen och de erfarenheter och personlighetsdrag vi tror att du har på bit.ly/transmerikam Kosmetik 2 2019 13