Tidningen Kosmetik 1
MAKEUP | TREND foundation JAKTEN PÅ EN PERFEKT St
ändigt är vi på jakt efter den ultimata foundation som lägger sig som en andra hud, samtidigt som de flesta skönhetsföretag, stora som små, kontinuerlig arbetar med att utveckla nya revolutionerande foundation-formler. Textur, funktioner, finish och täckningsgraderna varierar och utbudet av nyanser är enormt. TEXT JESSICA S KEMPE Foundation har kommit att bli den mest innovativa kategorin inom makeup och ses som en förlängning av hudvården. Formulas med innovativa tekniska ingredienser och texturer utvecklas ständigt för att möta alltmer kräsna konsumenter. Att foundation kommit i fokus beror till stor del på alla influensers som syns i olika social media kanaler. Det har blivit en konstform att skapa en felfri hud på instagram och Youtube. Kraven på en foundation är därmed stor. Den ska inte bara jämna ut hudtonen och ge fantastisk lyster, utan även innehålla solskyddsfaktor, skydd mot föroreningar, anti-aging och hudvårdande ingredienser som ska göra huden ännu finare. Texturen, oavsett om den är i mousseform, Vanligaste misstagen i valet av foundation Har fel nyans. Försöker få en bränna med foundation. Välj istället en foundation som matchar hudtonen och applicera en bronzer efteråt. Har fel konsistens utifrån din hudtyp. Är du torr i huden ska du inte använda matt foundation utan en mer fuktgivande lättviktig. Bär samma färg året runt utan att tänka på att både hud och hudton ändras. Glömmer att applicera foundation ner mot halsen. Missar att applicera primer som gör att foundation håller bättre under dagen. Testa inte nyansen på handen, utan längs käkbenet så att inte ansiktet och hals krockar. puder, balm som ovandlas till pulver, anpassar sig efter hudton eller är tunnflytande eller krämig, ska ge ett synligt resultat och dölja/motverka hudskavanker som rodnader, mörka fläckar, fina linjer och synliga porer. Dessutom efterfrågar många att en foundation ska vara utformad för att ge långvarig täckning och återfuktning, det vill säga sitta från morgon till kväll, och även vattenfast och sitta på plats när man sportar. Skönhetsföretag jobbar ständigt med att utveckla nya revolutionerande foundations. En trend som funnits länge men som blir allt populärare är foundationstick. Det gör att en foundation blir mycket multifunktionell och byggbar och även kan användas som concealer, countouring och som touch-up under dagen. Efter flera årtionden med ett begränsat utbud av nyanser ser vi också alltfler varumärken som lanserar en mängd färger för alla hudtoner och preferenser. Startskottet för denna trend var när Rihanna lanserade sitt eget makeupmärke Fenty Beauty med över 40 olika nyanser av foundations även om andra företag som BareMinerals haft 28 Kosmetik 2 2019 ett brett utbud av färgskalor i många år. Flera varumärken erbjuder även kunder att blanda samman sin personliga foundation utifrån sin hudtyp och ton. Detta ligger helt i tiden då mångfald och personalisering är en stor trend. Populärt är också byggbara foundations. Konsumenter vill inte längre köpa tre olika foundations för olika täckningsgrader, utan vill med en produkt kunna bygga upp och anpassa täckning efter vad man önskar eller har för behov just den dagen. Man talar om foundations med flexibel täckningsförmåga. Trenderna varierar också vad gäller finish. I sommar är ren glödande hud inne som skiner hälsosamt med en naturlig glans. Huden får också ge ett daggfuktigt intryck och ge en känsla av ”no-makeup”. Framöver spås dock att trenden går mot en något mattare finish. I och med att naturlig makeup har en stark tillväxt syns även foundation med rena ingredienser. Tack vare tekniska innovationer har naturliga makeupmärken lanserat foundations med samma täckning och funktioner som traditionella varumärken.