Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET I:n Mi;<= Göran A
gardh, VD Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Det i särklass viktigaste är att undvika så kallad ”Greenwash” – att göra något för syns skull. Vi har i dag två personer som jobbar med CSR och vi går för närvarande igenom alla förpackningar och transporter för att minska vårt miljöavtryck så mycket som möjligt. Vi jobbar med många av de stora organisationerna och förstås apoteken som har höga krav. – Vi har en hållbarhetspolicy, som innefattar miljö- sociala- och ekonomiska förhållanden då dessa tre aspekter har lika stor inverkan inom den hållbara utvecklingen. Policyn innefattar bland annat vår syn på mångfald, jämställdhet, arbetsvillkor, energiförbrukning, transporter och produktutveckling. Vår identitet har alltid varit starkt kopplat till rena och skonsamma ingredienser och detta är något som ligger i IDUNs DNA. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhets konsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – Vi vågar gå så långt och säga att den kommer att vara helt avgörande. Precis som trycket har ökat på modeindustrin, ser vi sakta men säkert att trycket ökar från skönhetskonsumenterna, vilket är väldigt positivt och en härlig utmaning. Det visar att konsumenterna överlag är mer intresserade och kunskapssökande och det kommer att påverka kosmetikföretagen. Framtidens skönhetskonsumenter kommer inte att acceptera varumärken som undviker transparens. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Produktförpackningar, transporter och sociala förhållanden står högst upp på prioritetslistan. Sociala förhållanden gäller arbetsförhållanden både internt på vårt huvudkontor och hos våra leverantörer. Vi ser för tillfället över våra produktförpackningar för att minska mängden plast och öka möjligheten till att återvinna samt ser över våra transporter för att i största möjliga mån använda oss av transporter med grönare drivmedel. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världens, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Vilken betydelse har den haft för er expansion? – Det är tyvärr en icke-fråga för tillfället på många av våra marknader. Vi märker nästan inte alls av frågan utomlands. På sikt är den viktig, men inte just nu. Vilken är framtidens största utmaning? – Att kombinera lyx och hållbarhet. Även om vi tycker att alla ska vara vackra i just våra produkter så är det ändå en lyxvara vi säljer och den får inte vara tråkig. Så vi måste göra hållbarhet lönsam. Och det ska gå. IDUN MINERALS Svenskt skönhetsmärke baserat Masker, tuberna gjorda av miljövänlig icke oljebaserad Grön-PE, plast utvunnet från förnyelsebar råvarukälla. Förpackning och fyllning från Sverige. 38 Kosmetik 2 2019 på högrenade mineraler. I sortimentet ingår hud- och makeupprodukter samt produkter för naglar och hår. Huvudkontor i Stockholm. Tillverkning i Sverige, Tyskland och Italien, 18 anställda.