Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET LöBC0p Pingis Had
enius, VD, medgrundare Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Vi strävar alltid efter att utveckla hållbara, skonsamma och effektiva produkter. Men vi ser inte till om en ingrediens är syntetisk, ekologisk eller vegansk, utan vi väljer de komponenter som är bäst för både formuleringen, människan och miljön. Vi jobbar med ledande svenska fabriker med fokus på en effektiv och miljövänlig produktion. Vi är också medlemmar i FTI. – Hållbarhet är en nyckelkomponent i Löwengrips DNA. Hållbarhet genomsyrar varje produkt vi skapar och varje beslut vi fattar. Vi strävar efter minimalt avfall och använder bara miljövänliga förpackningar. Det ska gå att använda varje produkt till sista droppen, inget ska slängas i onödan. Vi har därför en ”second chance”-försäljning av förpackningar med feltryck eller skador till reducerat pris. – All produktion sker i Sverige och är planerad för en så liten klimatpåverkan som möjligt och vi strävar efter att skapa formuleringar med så få ingredienser som möjligt utan att kompromissa på effekten och stabiliteten i produkten. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhetskonsumenter?Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – I takt med att vi blir mer medvetna om vår inverkan på planeten ökar kraven på en hållbar helhetssyn hos företagen, som rör både produkter och produktion och arbetsklimat/miljö. – Ja, hållbarhet är en allt viktigare konkurrensfaktor, dagens konsument vill veta vad hon eller han konsumerar och vad som är bra för miljön. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Att fortsätta producera på miljömässigt bästa sätt samt ha en hållbar arbetsmiljö. Med vår internationella tillväxt hoppas vi också kunna sprida det svenska miljötänket och en sund livsstil till resten av världen och att jag och Isabella, som medvetna kvinnliga entreprenörer, kan vara förebilder. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar välden, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – Sverige ses som ett föregångsland inom miljöfrågor, men även när det gäller balans i livet och ”Work life balance”. Det internationella marknader gillar med Löwengrip är hur vi utvecklat effektiva produkter som samtidigt är skonsamma för huden och miljön. Att ett fåtal produkter ger fantastiska resultat. Motsatsen till K-beauty som innebär många steg, produkter och mycket tid. Vilken är framtidens största utmaning? – Att tillväxtländer måste lära sig ta hand om miljön. Vi ser en farlig utveckling i Afrika och Asien, som Indien och Kina. Alla måste börja agera mikroekonomiskt sunt för miljön, annars kommer vi att förstöra jorden. Det är skrämmande när stränder svämmar över av plast och skräp. Plasten i våra hav är en stor miljöbov som sakta utrotar våra hav. Styling&Texture – Volumizing Lotion 3-1 produkt, som förkortar torktiden, är volymgörande och värmeskyddande. LÖWENGRIP Svenskt skönhetsmärke med fokus på kvalitetsprodukter inom hudvård. All tillverkning i Sverige. Huvudkontor i Stockholm med 25 anställda samt 20 medarbetare vid kontor med Nordic Tech House för IT och digital utveckling. 42 Kosmetik 2 2019