Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET EKO | CERTIFIERIN
G Dlle & E@d Pernilla Rönnberg, VD, grundare Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – När jag grundade Estelle & Thild var det en självklarhet för mig att bygga ett bolag som värnar om miljön och tar hänsyn till nästa generation. Jag tycker att hållbarhet ska vara en viktig faktor i allt företagande och att man har ett ansvar för att driva utvecklingen framåt. – Genom vår EcoCert-certifiering jobbar vi med hållbarhet genom att se över hela produktionskedjan, från produktion och transporter till val av ingredienser. Tack vare att EcoCert granskar helheten kan vi säkerhetsställa att alla delar följs upp. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhetskonsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – Vi kan se en stark utveckling när det gäller clean eating och etisk hållbart mode, så hållbarhet spänner över flera branscher och är ett större ställningstagande man gör genom sin konsumtion. – Vi vill skapa en hållbar värld, där vegansk och cruelty free är viktiga faktorer. Vi gör det för att vi brinner för det, inte för att vinna konkurrensfördelar. Men visst ställer konsumenten i dag krav som sträcker sig längre än produktens effekter och ingredienser; de vill veta hur produkterna har producerats och vilka etiska ståndpunkter företaget tar. Detta ställer i sin tur högre krav på företagen att möta denna efterfrågan och de som gör de har en fördel. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Att fortsätta bidra till en positiv utveckling i skönhetsindustrin genom att ta ansvar för vår produktion hela vägen. Nu har vi även uppdaterat vår hudvård till att vara vegansk i ett steg för att skapa en hållbarare värld. I takt med att vi ser hur miljön utvecklas negativt, så tror jag att hållbara val och produkter i en större aspekt kommer bli ett måste snarare än ett val i framtiden. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – Vi ser ett stort intresse för den skandinaviska skönhetsrutinen runt om i världen, både i Europa och i Asien, vilket både har påverkat och påverkar oss positivt ur ett expansionsperspektiv. Många får upp ögonen för det enkla och vill inte anamma en tiostegsrutin, utan vill istället satsa på färre produkter som ger samma effekt. Vilken är framtidens största utmaning? – Att försöka få bukt på de utmaningar vi har i dag när det kommer till vår miljö. ”Slit och släng” och lågpriskonsumtionen bidrar till allt möjligt dåligt. Alltifrån miljöovänlig produktion till inhuman djurhållning. Vi måste ta ansvar för hur vi utnyttjar jordens resurser och tänka på nästa generation. ESTLLE &THILD Produktserien BioDefense. Svenskt skönhetsmärke med fokus på organisk och hållbar skönhet inom hudvård och makeup. Huvudkontor i Stockholm, produktion i Danmark. Företaget har 10 anställda. Kosmetik 2 2019 45