Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | NYHETER DANMARKS SKÖNHETS DROTTNING I D
anmark är Ellinor Sæther mycket välkänd och de som möter henne glömmer aldrig hennes karismatiska personlighet. Hon driver egna företaget Sæther Nordic AS från Danmark med dotterbolag i Norge, Sverige och Finland och företaget har nu blivit officiell distributör för Revlon/Elizabeth Arden. TEXT GUNNHILD BJØRNSTI ELLINOR OM Övertagandet av Revlon/Elizabeth Arden – Vi är i en bransch där du får nya märken från nya leverantörer, men jag har aldrig tidigare tagit över ett företag med en omsättning på 180 miljoner danska kronor. Det har varit en lång process med hemliga förhandlingar. Ingen fick veta någonting. Det har varit en så spännande tid för mig, då vi börjar med ett nytt företag och med Revlon Professionals som är en ny kategori för oss. Det är första gången vi arbetar med professionella hårprodukter. Förhandlingsegenskaper – För att vinna kontraktet med Revlon och Elizabeth Arden gick det stenhårt på business. Det är det som det handlar om. De sökte öppet och pratade också med andra aktörer än mig. Ekonomi – När Elizabeth Arden och Revlon lägger ned sitt dotterbolag handlar det om ekonomi. Vi får 46 Kosmetik 2 2019 inte samma villkor som dotterbolaget. För Sæther Nordic har vi egna regler om vad vi står för, så när vi tar in ett nytt varumärke är det viktigt att vi behåller fokus och resurser på befintliga affärer – inte bara fokuserar på nya. Vi måste fortsätta att leverera på vad vi har, samtidigt som vi utvidgar och vill lyckas med det nya. Det är en spännande tid och vi är så glada över denna möjlighet. Många anställda har följt med. Så är det i livet. Palle Pedersen, VD för Elizabeth Arden och Revlon, fortsätter med oss och tar hand om varumärkena med titeln COO i Sæther Nordic. Vi behöver också bygga ut vårt huvudkontor. Jag trodde jag var färdig med utbyggnad efter flera projekt genom åren, men det följer med när man expanderar. Framtidens utmaningar – Duty Free existerar som tidigare och försäljningen på nätet ökar, men jag ser att nätbutiker fungerar som reklam för oss. Konsumenter både