Tidningen Kosmetik 1
EVENT #EMPOWEREDBYBEAUTY För andra året i rad arr
angerade Dermarome #empoweredbybeauty på den internationella kvinnodagen i mars. Under en dag samlades skönhetsbranschen för att lyfta kvinnor på en riktig ”feel good dag” där intressanta föreläsningar blandades med inspiration och mycket skratt. Bland föreläsarna fanns Tracy May-Harriot som talade om globala beauty trends, Johanna Lind Bagge om hur hudterapeut yrket har förändras och Jamina från Basecamp Foundation. Missa inte att läsa om denna inspirerande dag. TEXT JESSICA S KEMPE HEV-ljus. Personialisering. #Empoweredbybeauty – Vårt mål med den här dagen är att samla branschen och ge inspiration genom de fantastiska starka kvinnor som gästar oss och föreläser. Vi vill lyfta och hylla alla kvinnor, kvinnligt företagande, entreprenörskap #GLOBALA SKÖNHETSTRENDER Tracy May-Harriot gav en spännande inblick i dagens största globala skönhetstrender. Hon har arbetat med professionell hudvård över hela världen och är dessutom en flitigt anlitad talare och specialistskribent inom skönhetsindustrin. Inledningsvis talade Tracy May-Harriot om hur vi konsumenter har mer fokus på hälsa och wellnes än någonsin tidigare. Naturliga ingredienser efterfrågas och företag är tvungna att sätta hållbarhet i centrum. – Alltfler ser på socialt ansvar och hållbarhet när de väljer ett märke. Detta ställer nya krav på hudvårdsföretag och det talas om begrepp som Sustainable Beuaty, Superfood Beauty, Clean Beauty och Beauty is Going Natural. Natureceuticals, det vill säga Cosmeceuticals ihop med det naturliga, kommer bli det nästa stora inom hudvården. – Konsumenter efterfrågar resultat, så naturliga ingredienser ihop med vetenskaplig teknik och forskning kommer vara avgörande för framtida ”naturliga” skönhetsprodukter. Vad gäller ingredienser är en stor trend att använda cannabis i hudvård, man talar om Cannabis Beauty. Parallellt fortsätter även kol vara en het ingrediens. – Det kommer bli vanligare att appli54 Kosmetik 2 2019 och systerskap. Vi är jätteglada över det mottagandet den här Natureceuticals. Tracey May-Harriot. dagen har fått, säger Mimmi Cederstrand, marketing manager på Dermarome som redan ser fram emot nästa års event. – Vi ser exempelvis DNA-baserd hudDNA. cera olika typer av cannabisformuleringar i hudvården. Även träkolens rengörande egenskaper fortsätter att vara en het ingrediens. När det gäller aktiva ingredienser anses A-vitamin och retinol-familjen som nummer ett när det kommer till anti-aging och hudförbättring.. – Varumärken använder olika former av A-vitamin och lanserar egna patenterade versioner, exempelvis naturligt retinol som är A-vitamin från papaya. En stor trend är också att skydda vår hud, att endast använda SPF är inte tillräckligt. – Krämer ska skydda mot såväl mot sol och föroreningar som HEV- och IR-ljus (blå-ljus och infraröd strålning). Världshälsoorganisationen har uppskattat att ungefär sju miljoner dödsfall är direkt relaterade till luftföroreningar. Personalisering i makeup och hudvård är en trend som ingen har gått förbi. Varumärken inriktar sig inte längre på ålder och kön. vård och appar som hjälper konsumenter att skapa egna nagellacksfärger eller en personlig hudvårdsrutin. Tracy May-Harriot går vidare in på hur skandinavisk skönhet uppmärksammas världen över och att det talas om att svenskar har en fantastisk hud. Hemligheten sägs vara produkter med rena naturliga ingredienser som ger effekt utan att skada varken huden eller vår planet. – Konsumenter vill gå ”Back to Basics” och minimera sina skönhetsrutiner. Även ordet ”lagom”, inte för mycket inte för lite, börjar slå igenom. Formuleringar ska inte innehålla onödiga extra ingredienser. Ansiktsmasker i alla dess former spås fortsätta vara en stor trend. Under 2018 växte kategorin globalt med 57 procent. Även skönhetsapparaturer för hemmabehandlingar förväntas öka markant. Avslutningsvis poängterar Tracy MayHarriot att dagens konsumenter är mer krävande än tidigare, vilket gör att företag måste överträffa kundens övertygelse. Även digitala shoppingupplevelser kommer att påverka konsumenter. – Appar kommer att bli personliga rådgivare för att ge vägledning och navigera rätt i skönhetsindustrins komplexitet.