Bumsen 1
SMARTARE FORDON KANSKE INTE FINNS sen kom motorcy
klar ocDet började med flygmotorer, h därefter bilar. De senare åren har vi börjat se scootrarna äntra scenen. Jag skulle gissa att det inte är så värst många i klubben som kör BMW-scooter men finns är kanske ett skäl att lyfta blicken. BMW inledde scootereran med att introducera C1, C 600 Sport och C 650 GT och nu kommer C 400 X. Kategorin kallas Urban Mobility och det senaste tillskottet är så pass späckat med fascinerande tekniska finesser att framtiden kanske kan få åka med, om den är snäll. Därtill ska den enligt BMW vara så rolig att köra att du hellre tar omvägar än raka spåret hem. Sånt gillar vi. Det som toppar på den tekniska listan är multifunktionsinstrumenteringen med sin fullfärgs 6,5-tums TFTskärm som går att länka samman med i stort sett allt som har minst en tryckknapp eller två. Just den finessen kanske inte appillerar riktigt alla men för den tänkta målgruppen så är det alspånsrökt mumma med räksallad på. Det som kan tilltala i övrigt är att ramen är, tillsammans med fjädring och bromsar, så pass avancerade att körningen skall vara i en klass för sig. Den som kört scooter vet att ramen ofta är mjuk som det förmodade hemlandets al dente bandspaghetti. Här handlar det om en helhet som i körglädje, tekniska finesser och skydd för föraren rejält hotar bilen. Åtminstone om du bor i en europeisk huvudstad av varmt snitt. BMW-MOTORRAD.SE ABS, stabil gaffel och radiella bromsok är inte något du hittar på en lambretta från 1955. Jo, kanske ”ABS”. 9