Nöjesnytt Helsingborg 1
SÅ TÄNKER EN NARCISSIST I Huddinge finns Sveriges
enda behandling för narcissistiskt personlighetssyndrom. Men vem söker hjälp för att vara perfekt? Text: Linn Koch-Emmery Foto: SVT / Målning av Caravaggio Psykologin har smugit sig in i våra liv och slagit sig ner vid bardisken, jobbfikat och i algoritmen. Vi har fått ett nytt, sexigt språk för vårt inre – ett sätt att prata om oss själva. Psykiatriska etiketter är inte längre bara medicinska termer, utan identitetsmarkörer, förklaringar och fullt rimlig info i en Instagram-bio. Vissa diagnoser har gjort imponerande statusresor de senaste åren. ADHD, till exempel. Andra ligger fortfarande längst ner i frysboxen. Kanske är tiden mogen att tina upp diagnosvärldens bad boy. Är vi redo att identifiera oss med narcissisten? Iallafall om man får tro SVT:s dokumentärserie I huvudet på en narcissist. Serien släpper in oss bakom fasaden hos personer som ofta beskrivs som självupptagna, gränslösa och rätt outhärdliga men som också lever med ett inre lidande vi inte pratat riktigt lika mycket om. Och kanske trevligast av allt: den visar att narcissism faktiskt går att behandla. Psykiatern Peder Björling, som medverkar i serien, arbetar till vardags på Sveriges enda behandlingsprogram för narcissistiskt personlighetssyndrom i Huddinge. – Att uppfylla kriterierna för narcissistiskt personlighetssyndrom är rätt ovanligt, men att ha narcissistiska drag är ganska vanligt. De flesta har någon gång haft en sådan person i sin närhet. Som kollega, släkting, partner eller ex, säger han. Narcissistiskt personlighetssyndrom handlar i grunden om en skör självkänsla som döljs bakom en högt satt självbild. Kraven på hur narcissisten “måste” vara för att duga – inför sig själv och andra – är astronomiskt satta. Bakom fasaden pågår därför en ständig kamp mot känslan av att vara fel. När ytan ändå krackelerar måste verkligheten snabbt göras om. Ett klassiskt knep är att flytta ansvaret från sig själv: till din känslighet, oförmåga att ta ett skämt, en taskig barndom, inkompetent chef – eller en oskyldig taxichaufför. – Egentligen handlar det inte om att de vill såra andra, utan om att de inte står ut med känslan av att vara misslyckade, säger Peder. Det låter som att det egentligen rätt synd om dem? – Både och. Det här är personer som kan bete sig oskönt och ibland direkt vidrigt, men samtidigt mår de inte bra. bland får vi kommentarer som: ”Varför hjälper ni de där jävlarna som sårar andra?” Men samma sak kan man säga om människor med gravt alkoholmissbruk eller svår PTSD, som också kan orsaka stor skada för sin omgivning. Ingen väljer att bli psykiskt sjuk, och på det sättet kan man se narcissism som något man drabbas av. Med det sagt betyder förståelse inte acceptans. Man ska aldrig tolerera att någon beter sig som ett as. Vad skiljer narcissister från psykopater, eller personer med antisocialt personlighetssyndrom? – Vid narcissism är självkänslan, självbilden och det ständiga försöket att höja eller skydda den det centrala. Psykopati, eller antisocialt personlighetssyndrom som det bygger på, handlar däremot om en starkt nedsatt eller obefintlig känslomässig empati, plus impulsivitet och riskbeteenden. Drivkraften är ofta att få något – sex, spänning, pengar eller makt. Vid psykopati ingår även så kallad machiavellism, vilket är en slags planerad och strategisk manipulation. En psykopat kan till exempel lägga månader på att lura någon på pengar. En narcissist sitter alltså inte och planerar sitt risiga beteende veckor i förväg? – Nej, det är inte kalkylerat på det sättet. Narcissistiska handlingar är ofta spontana reaktioner som triggas av att känna sig dålig, till exempel när någon annan får mer uppmärksamhet på en fest. Det gemensamma för de här tre är grandiositeten – känslan av att vara bättre, mer värd och mer berättigad än andra. Man kan säga att alla psykopater har starka narcissistiska drag, men få med narcissistiskt personlighetssyndrom är också psykopater. Vad skiljer då en narcissist från en person som bara är osäker eller emotionellt omogen? – Skillnaden handlar ofta om varför man stannar i relationer. En osäker person stannar kanske av rädsla för att bli ensam eller på grund av separationsångest. En narcissist stannar oftare av ytliga skäl – för status eller för att de oroar sig för vad omgivningen skulle tycka om det tar slut. Ibland fungerar partnern mer som ett fan än som en jämlik, även om relationen i sig inte är särskilt givande eller intellektuellt utmanande. Enbart låg självkänsla syns oftare i blyghet, undfallenhet och svårigheter att stå upp för sig själv. Man måste komma ihåg att hos en enskild person är inte allt narcissistiskt drivet, det finns också inslag av alldeles vanliga motiv för kärleksrelationer. Vi måste prata lite om gaslighting. Är det något narcissister gärna ägnar sig åt? – Gaslighting verkar på senare tid användas som synonym till att ljuga, vilket blir lite missvisande. Begreppet kommer från en 1940-talsfilm där en man systematiskt manipulerar sin partner till att tvivla på sitt eget förstånd. I dag används ordet ofta när någon säger ”det där hände inte” eller ”så var det inte”. Men lögner, ansvarsflykt eller att man är oense är inte gaslighting. Det florerar mängder av inlägg om ”narcissistiska manipulationstekniker” på sociala medier och jag har fått kritik för att jag säger att narcissister inte manipulerar på det sättet. Däremot försöker de ofta kontrollera situationer för att se bra ut. Det kan handla om att öppet säga emot någon med hög status för att 14 | nojesnytthelsingborg.se