SMART PÅ JOBBET ” Man ska tillåta sig alla känslo
r – det är dock inte detsamma som att alltid uttrycka dem” – Det handlar till exempel om att ta en paus, räkna till tio, känna efter hur ilskan känns i kroppen. Metoderna går att lära sig på egen hand, men ibland kan det vara bra att ha någon att bolla med. Ofta kan man få hjälp på vårdcentralen eller av företagshälsovården. DEN SOM HAR EN KOLLEGA som ofta blir väldigt arg har också en del knep att ta till. Viktigast av allt är att lyssna , enligt Titti Holmer. – Lyssna efter den personens upplevelse: Vad är den arg för? Hjälp till att sätta ord på känslorna: ”Jag hör att du är arg, vad är det som har hänt?” När den som är arg upplever att han eller hon är förstådd lägger sig ofta ilskan. Det kan också vara bra att föreslå en paus: ”Jag ska lyssna på dig, men vi går ifrån varandra en stund, vi behöver lugna ner oss.” Det är bra att säga ”vi” i stället för ”du”. ÄR MAN DÄREMOT AGGRESSIONSHÄMMAD kan man behöva träna sig på att uttrycka sin vrede. Även för dem finns lösningar. – Man kommer kanske från ett hem där det inte var tillåtet att visa ilska. Alternativt från ett hem där det fanns väldigt mycket aggressioner, vilket gör att man är rädd för ilskan. Då gäller det att komma i kontakt med sina känslor. Det kan låta flummigt, men det hand lar om att erkänna känslan för sig själv. Och att börja träna i det lilla. Att säga nej. Att dra gränser. Och om att lära sig att stå ut med skuldkänslorna när man säger nej. Skuldkänslorna kommer av en rädsla för att bli övergiven. // 3 3 5 TIPS OM DU HAR SVÅRT ATT VISA VREDE Säg nej till något du inte vill göra när inte så mycket står på spel. Var uppmärksam på vilka känslor ditt ”nej” väcker hos dig själv och på hur andra reagerar. Känn dina behov, önskningar och intressen. TIPS FÖR DIG SOM INTE KAN STYRA ILSKAN Andas djupt – det kan ge en känsla av lugn. Vänta. Räkna till tio innan du säger något. Eller sov på saken och försök lösa situationen dagen därpå. Känn. Blunda och försök känna var i kroppen ilskan sitter. Ibland är ilskan ett uttryck för rädsla eller sorg. JOBBIGA TYPER Somliga är lättare att tas med än andra. Här är ett gäng besvärliga typer – och hur du kan handskas med dem. Kall fientlighet. En person som oberäkneligt och oresonligt blir fientlig och kritisk. Strategi: Påminn dig om att problemet inte ligger hos dig. Håll distans, var vänlig och korrekt. Om personen är din chef bör du överväga att säga upp dig. Öppen aggressivitet. En person som får vredesutbrott, förolämpar och skäller ut kollegor eller anställda. Strategi: Stå på dig och inge självförtroende. Försvara dig mot övertramp, men skrik inte. Förtäckt aggressivitet. En person som kommer med pikar och insinuationer. Är formellt korrekt, men medveten om vad hen egentligen sysslar med. Strategi: Ställ frågor av typen: ”Var det där en förolämpning?” Ta initiativ till regler för önskvärt beteende på arbetsplatsen. För loggbok över alla incidenter. Okänslighet. En person som inte tar hänsyn till andra, är kränkande och brysk. Strategi: Tala om vilka kon sekvenser beteendet får för dig. En okänslig person förstår ofta inte andras känslor. Känns det som om du är en tryckkokare? Vädra dina känslor, men när du har lugnat dig. 44 KOLLEGA 2/17 Frustration. En frustrerad person är missnöjd med tillvaron och medmänniskorna och klagar över allt. Är inte intresserad av konstruktiva lösningar. Strategi: Lyssna så att den klagande verkligen känner sig hörd. Om det inte hjälper kan man ta till milda men bestämda konfrontationer. Led in samtalet på konkret problemlösning. Källa: Göteborgs universitet, Instutitionen för sociologi & arbetsvetenskap