Bumsen 1
MINIPROVKÖRNING BMW:S MINSTING SPORTHOJ I MÅLBROT
TET! Under årsträffen passade jag på att provköra Claessons demohoj BMW G 310 R. Här är den korta storyn. TEXT & FOTO: HENNING SVEDBERG En hoj för bus och ett ruttet hus. N ej, den är inte ny för året men jag har, skam att säga, inte egentligen tänkt så mycket på den minsta modellserien i BMW:s sortiment. När Claessons i Bromölla lånade ut hojar för provkörning i Ronneby under årsträffshelgen så gjorde jag bot kastade mig iväg på en provtur. 2015 kom den sportiga och pluttiga G 310 R, en klart udda fågel i BMW:s flora av hojar som annars i relativ nutid brukar hålla sig på minst 650 kubik. Vi svenskar brukar vara tveksamt inställda till små hojar men den här lilla rara ärtan har egenskaper som jag verkligen vill lyfta fram. Att hojen byggs i Indien och är en encylindrig fyrtaktare som utvecklar 34 hästar vid 9 500 varv kan vara data som inte impar så mycket. Sägas bör dock att körglädje inte byggs blott av förhållandet effekt och vikt. Det som primärt gör en motorcykel rolig att köra är hur den upplevs när du vrider styret och flyttar kroppstyngden på den. Det vi talar om är chassigeometri. Här visar också G 310 R prov på rejäla tillgångar. De slingriga vägarna runt Ronneby var en utmärkt plats att prova på väghållning och körglädje. Kurva efter kurva passerades med ett allt större avstånd mellan mungiporna. Det här var roligt på riktigt! Förbluffande roligt och den svek på intet sätt, inte ens när jag pressade den rätt hårt i kurvorna. Mina cirka 170 centimeter kropp fann sig komfortabelt ihopvikta på denna lille nöjesmaskin. Du som är lång har troligen inget att hämta på den här modellen men vi som är kortare kommer definitivt att åtnjuta en behaglig körställning. En hoj som kostar 54 000 kronor ny kommer att ha ett och annat att önska och givet märks prislappen även på den här motorcykeln. Visst har vi en inverterad framgaffel och radiella bromsok som för bara några år sedan kunde kännas exotiska men när vi kommer till reglage och instrumentering så känns det att ekonomerna har satt ribban för lyx lågt. Den är i förarmiljön spartansk. Åtminstone om vi tittar med både moderna och BMW-vana ögon. Däremot har den egentligen inte färre finesser och instrument än vad vilken vanlig motorcykel som helst hade för bara några år sedan. Snikig känns den inte men det är heller inget överflöd på något vis. Det jag främst tar med mig från den här provkörningen är att G 310 R smockade till mina förutfattade meningar. Med ett pris som är klart tillgängligt och en komfort som imponerar och en körglädje som även den är av det generösa slaget tvingas jag erkänna att jag faktiskt skulle vilja ha en G 310 R. Den är som en sporthoj i tonåren. Växa kommer den aldrig men låter du sinnet anpassas till vad den är så är det här en nöjeshoj i kubik. Utan att ha så fruktat mycket av just det. § 21