Bumsen 1
MYCKET SNACK OCH LITEN BASTU Tips på turen, gå på
Aaltomuséet! Båt utan tillhörande vatten, i Lohja. meters hylsnyckel som behövs för att lossa framhjulets axel. En ny Scala Rider Packtalk köptes in. Tack Magnus B. för installationstipsen. Fungerade alldeles utmärkt under hela veckan. Även i Finland. Boende och mat fick, då jag är medlem hos Scandic Friends, bli huvudalternativet. Då kunde eventuellt blöta kläder torkas och en gedigen frukost ätas varje dag. Samt utnyttja deras sommarerbjudanden för medlemmar. Min Zumo 660 uppdaterades med senaste kartorna, samt med ett stort antal mp3-låtar att lyssna på. Packningen fick bli valda delar ur tipsen i SMC-boken. Flera delar kunde väljas bort då hotell skulle bli huvudalternativ för boende. Stockholm-Åbo: Dagtur den 17/7 med Viking Grace, då jag även här fick bra pris som medlem hos Viking. Fin och modern båt där den bokade hytten var skön att krypa in i efter lunchbuffén. Märkligt nog behövde inte MC:n surras fast på bildäck. Fick ingen förklaring på detta. MC:n klarade trots detta resan galant. Eftersom båten kom fram vid 20-tiden på kvällen blev första stoppet hotellet med middag. Åbo-Hangö: Idag skiner solen och resan går längs fina landsvägar. Vägnätet är hyfsat utbyggt med något lägre standard än det svenska. Skyltningen är oftast på finska så det känns tryggt med GPS:en. Väl framme i Hangö visar det sig att yttersta delen på halvön är ett stort bevakat industriområde, så där kommer man inte in. Parkerar MC:n och promenerar ner till den jättelånga sandstranden. Den visar sig vara en kombinerad familj och naturiststrand men några naturister sågs inte till. Bara ett antal familjer. Så mycket badande blev det dock inte, då vinden var 12 meter per sekund och vattentemperaturen +8°C. Men fint var det att sitta och fika på klipporna i solskenet. Hangö-Lojha: Anledningen att besöka Lohja var att det var där som den egna motorbåten en gång byggdes. Ett studiebesök skulle alltså vara kul att göra. Väl där visade det sig att företaget flyttat till Ryssland. Rester av plastformarna och några halvfärdiga båtar fanns kvar. Lite snopet blev det. Lohja-Riihimäki: Här kan man hitta Finlands högsta flaggstång om hela 40 meter. Annars en stad att bara passera. Riihimäki-Lahtis: Fortsatt fina vägar men med obegripliga skyltar. I Lahtis blev det lagom att stanna för natten. Dagen efter blev det naturligtvis besök vid de tre stora hoppbackarna. Backarnas landningsdel är numera i plast så det går bra att träna året om. Dock slutar stora backen med en simbassäng, så det lär bli blött om man hoppar i den backen på sommaren. Ett annat besök var även planerat till Scanias anläggning för busstillverkning, men där hade dom tagit semester. Lahtis-Jyväskylä: Denna dag börjar med grått väder och fortsätter så. Närmare Jyväskylä blir regnet tätare och tätare. Så det är skönt med BMW:s stora vindruta och regnställ. Målet för dagen är Finlands Flygvapenmuseum. Absolut värt besöket, då det tydligt klargjordes Finlands status under kriget och dess närhet och koppling till Ryssland. Inne i staden hade flera rallyskyltar kommit upp då det under vecka 30 skulle bli WRC Jyväskylä-rally. I staden finns också en stor hoppbacke där Matti Nykänen gjorde sina första hopp. Matti tog sen flera OS och VM-medaljer. Ett annat trevligt besök var Alvar Aalto-museet. Han var en av de stora arkitekterna och formgivarna i Finland. Bilden visar några prylar han gjort. Jyväskylä-Padasjoki: Nu var ett besök planerat hos arbetskompisen från Scania. Det blev god mat, mycket snack och äkta finsk bastu. Det enkla finska livet alltså. Dock serverades ingen vodka men väl gott lokalt öl. Padasjoki-Tammerfors: Fin väg längs många, många sjöar ledde fram till Tammerfors. Här besöktes Tove Janssons Muminmuseum, Spionmuseum och Näsinneula-tornet. Detta torn är Nordens näst högsta, bara Kaknäs är högre, och har en roterande restaurang där lunchen intogs. I närheten finns också en nöjespark men den uteslöts ur programmet av tidsskäl. Tammerfors-Helsingfors: Motorvägen till huvudstaden har flera fina rastplatser för fikastopp. Helsingfors-Stockholm: Kvällsbåten Mariella levererade som vanligt både bekvämlighet och taxfree. Väl hemkommen var det bara att tvätta hojen och starta tvättmaskinen. Slutsatser blir som följer: En trevlig vecka med många fina delmål och endast regn en halv dag. BMW:n gick som en klocka hela veckan. De många ABC-mackarna blev naturliga stopp för fika och tankning. Att bo på hotell känns lite lyxigt men också praktiskt. Det behövdes inte så mycket packning, så tankväskan lämnades hemma. Efter denna resa känns kunskapen om landet mycket bättre. Vart resan går nästa år, ja det får nog funderas på under den kommande vintern. § 29