Bumsen 1
LÄSARTIPSET FÅ UT MER MIL MED TIDEN LÄGRE TRYCK O
CH ÄLDRE DÄCK Bengt kommer med spartips för den som tycker att däcken tar slut alldeles för fort men han har en viktig brasklapp. Är tipset för dig? TEXT & FOTO: BENGT LINDBERG M otorcykeldäck av idag är med kundens säkerhet i fokus. Däcktillverkaren kompromissar med mycket men aldrig med det optimala greppet. Det gör att de flesta av oss som sällan kör i närheten av däckens grepprestanda får betala priset för dessa egenskaper. Principen är i praktiken som följer: Ju mjukare däckblandning desto bättre grepp och samtidigt ökar däckens friktion mot underlaget och det tillsammans gör att de slits fortare. Det är nog inte så få av oss som svurit illa av ett däck nästan platt på mitten men helt oslitet på sidorna. Givetvis följer detta problem med en mindre aktiv körstil men gummits för mjuka blandning är del av boven i dramat. Du kan om du upplever detta problem göra två saker: Kör inte med det däcktryck handboken föreskriver då den ofta avser för full packning och i höga farter. Du kan gott gå ner 0,2 kg fram och 0,3 bak om du som jag pendlar i lagliga farter. Köp däck och spara dem i några år innan du monterar dem så att de ”härdat” sig lite. Detta bör också i rimlighetens namn följas med varningen att om däck torkar och blir hårdare så sjunker friktionen. Frågan är bara vid vilken gräns detta förfarande börjar bli farligt? Under alla mina år jag låtit däck åldras har jag aldrig tappat greppet, inte ens i blött väglag. Ej heller har ABS:en löst ut ”på tjyv”. Jag ser som enda skillnad mot att köra med färska däck att däckkontot blir större med färre mil och fler byten. Jag har ökat mer än 30% på mina däckmil på mina Metzeler Tourance med metoderna jag tidigare gav här mot körning med max däcktryck och färska däck. Detta utan att tumma mätbart på säkerheten. Min körstil är lugn och utan stress. Det är ändå en god besparing. Jag vill ändå avsluta med att bara den som vet med sig att den inte tillnärmelsevis tangerar greppets gräns bör ta till denna metod och samtidigt hålla goda säkerhetsmarginaler. § Hotel Hubertus Hof & Hotel Kaiserhof i Goslar i Harz, Tyskland. Två 3-stjärniga familjehotell i hjärtat av Harz välkomnar BMW-klubben. Alla medlemmar i BMW MC-Klubben Sverige får 10% rabatt på rum och mat. Oslitet på sidorna och slut i mitten? Bengt har tips! Du får rabatten genom att boka direkt på vår hemsida eller ringa +49 532 123 276. Se mer på hubertushof-goslar.de och på kaiserhof-goslar.de