Bumsen 1
BRORSANS BETRAKTELSER DET HÄR MED STYLING IGEN I
”Bumsen” 5/2011 skrev jag om design kontra styling – där det förstnämnda är en kombination av funktion och estetik, medan det sistnämnda bara handlar om utseende. Av någon obegriplig anledning förfaller tyvärr även designers lätt ta till styling i två avseenden – framskärmar och ljuddämpare. Varför i hela friden är det snarast regel, att originalframskärmen på bruksmaskiner är så löjligt kort i nederkant? Vid inköpet var min hoj i originalskick, bortsett från toppboxen, men kort efter inköpet försågs den med en skärmförlängare, som ger klart mindre sprut upp i kylarpaketet! Varför är skärmen inte så lång från början? Skärmförlängare är bagateller, men avgassystem är en annan sak. Att superbikes och Autobahnraketer ritas med uppdragna, skrymmande ljuddämpare må vara, men tourers och äventyrshojar? BMW har gjort läxan halvbra, jag kommer till det här nedan, för deras klassiska tourers har piporna placerade så, att båda packväskorna är lika rymliga. Honda Pan European, Yamaha FJR 1300 A och Kawasaki 1400 GTR är tre andra exempel, som kombinerar bra packutrymme med fina köregenskaper. Men varför i hela friden levereras stora allround-/äventyrshojar – exempelvis BMW:s GS(A)-modeller och Triumph Tiger Explorer – med högt uppdragna, skrymmande ljuddämpare, som stjäl utrymme och gör produktionen av packtillbehör dyrare? Jag har hört mer än en person säga, att BMW R 1200 GS(A) uppenbarligen är en fantastisk motorcykel, men de gillar inte utseendet. Sådant är en smaksak, men det står rätt klart, att cykeln ritats med funktion i första hand. Inget fel i det – men det gör ljuddämparen än mer svårbegriplig. Den syns ju hur som helst sällan från sidan, eftersom dessa hojar i regel körs med packväskor! Bättre lösningar har funnits länge. Åsikten, att Ducati 916 är en av världens vackraste motorcyklar, lär delas av många. Ett av dess framträdande drag är ljuddämparna under sadeln – en idé som plankats av åtskilliga tillverkare. Honda VFR VTEC (2002 – 2013) hade sålunda dämparna mycket snyggt arrangerade på liknande sätt, liksom min förra cykel Aprilia RST 1000 Futura 48 och de tidigare versionerna av Triumph Tiger. I samtliga fall blev resultatet förnämlig estetik, parad med rymliga väskor. BMW:s R 1XXX S-modeller hade ett liknande ljuddämpararrangemang, så man kan ju – även om de modellerna måhända mera sällan försågs med packväskor. I stället har BMW bitvis gått åt den andra extremen. Under en nyligen genomförd Norgeresa körde en deltagare F 800 GS med Trax-väskor. På grund av ljuddämparen var hojen asymmetrisk bakifrån! Vänster väska stack ut minst 5 cm längre än höger – och det var påfallande hur mycket luft, som fanns mellan bakhjulet och väskornas insidor! Argumentet att ljuddämpare under sadeln höjer tyngdpunkten kan måhända vara relevant i racingsammanhang – men på tourers? Knappast. På stora äventyrshojar? Ännu mera knappast! Här har funktion av någon outgrundlig anledning offrats för formgivning, som till råga på allt i regel inte syns alls utom för den, som befinner sig rakt bakom hojen – och då snarast störs av det onödigt asymmetriska väskarrangemanget! Tala om styling! Till det kommer förstås, att ljuddämpare under sadeln skulle kunna göra hela hojen slankare, utan att packväskorna behöver göras mindre! Det kan väl inte vara något självändamål, att en stor äventyrshoj skall ha aerodynamik som en logdörr? Tvärt om borde en slankare maskin underlätta framfarten på besvärliga vägar – eller vilket underlag man nu väljer. Sedan finns förstås den lösning, som framför allt KTM gjort känd, men som också fanns på Kawasakis ER6-modeller och Ducati Panigale; Hela avgassystemet ligger under motorn och stör således varken möjlighet till nedlägg eller packutrymme – även om de, som funderar på att sätta packväskor på en Panigale, nog är lätt räknade och förmodligen skulle steglas av rättrogna ducatister. Huruvida detta vore en bra lösning på en äventyrsmaskin är tveksamt. Avgassystemet som hasplåt kan bli dyrt, men för hojar, som är avsedda att framföras på vägar, är lösningen onekligen både funktionell och estetiskt tilltalande. Kvar står alltså gåtan: Varför ritas touringhojar av olika slag med skrymmande ljuddämpare, som alldeles i onödan begränsar packutrymmet? Litar tillverkarna inte på, att kunderna gillar genomtänkt design? BROR GÅRDELÖF