Bumsen 1
LEDARE OM JAG VAR DIKTATOR CHEFREDAKTÖR och ANSVA
RIG UTGIVARE Henning Svedberg bumsen@bmwklubben.se ANNONS- OCH PRODUKTIONSANSVARIG Henning Svedberg Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Tidningen Bumsen c/o: H. Svedberg Skånela 116, Backen 195 96 ROSERSBERG UTGIVNING 2019 - 2020 5.19 - november 1.20 - februari 2.20 - april 3.20 - juni 4.20 - september DEADLINE FÖR BOKAT TEXT- OCH BILDMATERIAL Nummer 5.19 - 25 oktober. ARTIKELBIDRAG Text levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. Bilder bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior går också bra. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i inskickade texter inför tryck. TRYCK Denna Bumsen trycks i cirka 7 000 exemplar av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts också kunna användas på klubbens hemsida (bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: HENNING SVEDBERG MOTORCYKLISM PÅ GRETAS VIS! ör något år sedan satte jag mig och på kul plitade ihop ett partiprogram för de punkter i politiken jag fann viktiga och som engagerade mig. Inte helt otippat kom storstadstrafikens problem högt upp på listan. Då hade precis den smidiga lösningen med att Stockholms motorcyklister fick köra i kollektivkörfältet, av misstag, tagits bort. Tydligen gick det inte alls lika enkelt att justera missen utan det fick bli som det beslutats. Bussförare, polis och motorcyklister tyckte alla att det var synd då detta fungerat mycket väl och ingen störde sig av att det ibland kom en mc mellan bussarna. Detta ville jag ju givetvis återinföra med någon minuts fördröjning. Max. I nutid slåss SMC för att motorcyklar skall ha rimligt reducerad parkeringskostnad bland annat då den är ett miljövänligt alternativ. Nej, säger någon, en mc släpper ut mer obehagligheter ur avgasröret än en bil och det må absolut vara sant men om vi leker med tanken på att var tredje bil under sommarhalvåret ersätts med en motorcykel så blir tiden i trafiken och trafikvolymen i längd och bredd reducerad. Det blir mindre köer och bättre flyt. Jag ville också se momsreduktion på hjälmar och skyddskläder. Den tanken behöver jag väl knappast heller förklara? För även om du inte gillar Greta, det finns de som gör det, så tror jag att du bryr dig om hur bra miljön mår. Jo, de som ogillar Greta tror jag blandar ihop henne som person med den bild de har av allt runt hennes mission. Jag såg henne här om dagen i en soff-TV-intervju och jag som sett mycket lite av henne och nog själv tyckt att allt runt Greta varit en orimligt uppskruvat. Hon var rolig i sitt framträdande och kändes som en fin människa. Någonstans i ryggmärgen kände jag att jag också tycker att allt runt henne känns drevat och tillrättalagt på något vis men saken hon talar för är aktuell. Alarmismen kan jag nog inte känna sympati för men kärnan är i alla aspekter rätt. Alla måste tänka på att reducera sin negativa inverkan på vår planet. Då är ökat bruk av motorcykel en bra variant, åtminstone om alternativet är bilen. Ja, förutsatt att motorcykeln tillåts slippa köa. Oavsett det beror på att fler kör mc istället för bil eller att kollektivkörfältet öppnas för oss på två hjul. Var jag diktator skulle motorcykeln som praktiskt transportmedel uppmuntras, inte fällas krokben för. Sen skulle jag tillåta högersväng mot rött med väjningsplikt, åter öppna för TT i Sverige (se sid 44), mc skulle få korsa spärrlinjer och en massa annat mcgott. Vi kanske ska vara glada att jag inte är diktator. Kanske mest jag. Jag vill inte vara politiker. Jag vill köra motorcykel. För mitt nöje och för Gretas missions skull. HENNING SVEDBERG