Loading...
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 1
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 2019
i korthet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Vd ha
r ordet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Verks
amhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Hållb
arhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kunde
r
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Medar
betare
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsutveckling
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Omvär
ld och marknad
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsvärdering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Finan
siering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsbeståndet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Bolag
sstyrningsrapport
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Styre
lse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Ledni
ng
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Förva
ltningsberättelse
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Riskbedömning ur fem persp
ektiv Riskhantering och riskminimering är grundläggande principer för att kunna driva en verksamhet på kommersiella villkor som är långsiktigt hållbar för alla våra intressenter. Varje risk ses som en möjlighet att utveckla och förbättra verksamheten samt dess processer. Willhem arbetar löpande med att identifiera, värdera och minska riskerna i alla delar av verksamheten. För att få en övergripande bild av verksamhetens riskområden som även underlättar riskhanteringen har Willhem delat upp riskerna utefter fem perspektiv: • EKONOMI – är relaterade till hur verksamheten planeras, styrs och utvecklas för att nå målsatt totalavkastning. • KUND – avser Willhems service och erbjudande till kund. • FASTIGHET – avser Willhems fastighets- och projektportfölj. • INTERNT – avser organisation, företagskultur och kontroll av den löpande verksamheten. • OMVÄRLD – yttre faktorer och nyckelintressenter som påverkar Willhem. God intern kontroll, policyer och riktlinjer är metoder för att hantera riskerna som verksamheten ställs inför på daglig basis. En företagsövergripande riskanalys genomförs årligen av ledningsgruppen. Riskanalysen genomförs bland annat genom löpande workshops och diskussioner där de viktigaste riskerna prioriteras. Willhems policyer och riktlinjer ses över och uppdateras årligen. Styrelsen beslutar om de policyer som styr Willhem och vd ansvarar för verksamhetens regler och riktlinjer. Nedan följer några av de risker som Willhem har att hantera. EKONOMI RISKOMRÅDE FASTIGHETSVÄRDE BESKRIVNING Fastighetsbeståndet ska redovisas till marknadsvärde och värdeförändringen redovisas i resultatet. Värderingarna grundar sig på antaganden om framtida driftöverskott, investeringar, vakansutveckling, kostnadsutveckling mm. I värderingsprocessen finns därmed risk att antaganden inte speglar marknaden vid ett givet tillfälle och därmed på verkar värderingen. Lägre fastighetsvärden påverkar bolagets möjlighet att nå sina avkastningsmål. HYRESINTÄKTER Willhems hyresintäkter påverkas av olika faktorer. En kraftigt minskad uthyrningsgrad kan få konsekvenser på bolagets intäkter. En låg hyresnivåutveckling eller försämrad betalningsförmåga hos hyrestagare medför också minskande hyresintäkter vilket kan påverka fastighetsvärdet. KONTROLL Varje årsskifte värderas i princip hela fastighetsbeståndet av externa värderare. Övriga kvartal värderas hela beståndet internt. Vid den interna värderingen görs en avstämning av marknadsförutsättningarna med bolagets värderingsfirmor. Fastighetsvärderingarna görs utifrån en uppsatt process för att säkerställa kvaliteten. Genom att kontinuerligt arbeta med att utveckla och förädla beståndet kan vi påverka utvecklingen av fastighetsvärdet. I syfte att begränsa denna risk arbetar Willhem aktivt med hyresförhandlingarna och agerar för att skapa förutsättningar för hyresnivåer som är långsiktigt hållbara. I all fastighetsverksamhet finns risk för omflyttning och avflyttning vilket kan ge vakanser och därmed påverka intäkterna negativt. Uthyrning är en av bolagets kärnprocesser och utvecklas kontinuerligt för att minska risken för att vakanser uppstår, i den mån Willhem kan påverka detta. Verksamheten arbetar löpande med att bevaka och följa upp hyresfordringar och tar hjälp av extern expertis om det krävs. 62 WILLHEM ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2019
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens rapporter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets räkningar
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Årsre
dovisningens undertecknande
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Revis
ionsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Nycke
ltal och definitioner
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsförteckning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kompl
etterande hållbarhetsinformation och GRI-index