Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 1
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 2019
i korthet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Vd ha
r ordet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Verks
amhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Hållb
arhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kunde
r
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Medar
betare
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsutveckling
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Omvär
ld och marknad
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsvärdering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Finan
siering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsbeståndet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Bolag
sstyrningsrapport
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Styre
lse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Ledni
ng
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Förva
ltningsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens rapporter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens redovisningsprinciper och noter
FINANSIELL RAPPORTERING NOTER OCH KOMMENTARER TIL
L KONCERNREDOVISNINGEN NOT 6 FORTS. LEASINGAVTAL MINIMILEASEAVGIFTER Inom 1 år 1–2 år 2–3 år 3–4 år 4–5 år > 5 år FRAMTIDA LEASINGUTGIFTER REDOVISADE BELOPP I RESULTATRÄKNINGEN Räntekostnader – Tomträttsavgäld Fastighetskostnader – Leasingbilar Fastighetskostnader – Kontorslokaler Fastighetskostnader – Kontorsutrustning SUMMA 2018-12-31 -25 -24 -21 -19 -15 -215 -319 2019 -12 -4 -8 -4 -28 Det totala kassaflödet gällande leasingavtal under 2019 var 28 Mkr. NOT 7 KOSTNADER FÖRDELADE PÅ KOSTNADSSLAG REDOVI SNINGSPRINCIPER I fastighetskostnader ingår direkta och indirekta kostnader för att förvalta en fastighet. Direkta kostnader avser förbrukningskostnader såsom el, värme, vatten, renhållning, skötsel, underhållskostnader, fastighetsskatt och tomträttsavgäld (endast för 2018). Indirekta kostnader avser personalkostnader för förvaltning och uthyrning. Fastighetskostnaderna redovisas i den period de avser. Central administration avser kostnader för centrala stödfunktioner samt bolagsledningen. RI SKER AVSEENDE FASTIGHETSKOSTNADER De två största posterna av fastighetskostnaderna avser energianvändning samt reparation och underhåll. En otillräcklig styrning av energianvändningen kan ha stor påverkan på kostnaderna. Willhems fastighetsbestånd består av hus med olika karaktär och ålder. För att åstadkomma en god styrning och kontroll av underhållsarbetet krävs en strukturerad och noggrann planeringsprocess. Det ger också förutsättningar att utnyttja de möjligheter som finns att utveckla fastigheterna. Vid upphandling av varor och tjänster ligger Willhems inköpspolicy, riktlinjer och andra styrande inköpsdokument till grund. Stickprov och efterlevnadskontroller genomförs löpande. INKÖPSPOLICY Willhem har en inköpspolicy som styr hur koncernens inköp ska ske för att kunna kontrollera kostnaderna, öka prismedvetenheten och uppnå samordningsfördelar samt minska miljöpåverkan. Willhem ska bara anlita seriösa och pålitliga leverantörer. Av rikt - linjerna för inköp framgår hur upphandling ska gå till och vilka krav som ställs på leverantörer till exempel vad gäller efterlevnad av mänskliga rättigheter, anställningsförhållanden och kompetens inom miljöområdet. 76 WILLHEM ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2019 ERSÄTTNING TILL REVISORER ÖHRLINGS PRICEWATERHOUSECOOPERS AB Revisionsuppdrag Skatterådgivning Övriga tjänster SUMMA FASTIGHETSKOSTNADER El, värme och vatten Renhållning Reparationer och underhåll Övrig fastighetsskötsel Personalkostnader Fastighetsskatt Övrig fastighetsadministration SUMMA CENTRAL ADMINISTRATION Personalkostnader Kontorsomkostnader Övriga administrationskostnader SUMMA Varav fastighetskostnad Varav central administration 2019 -305 -49 -138 -150 -168 -45 -33 -888 -76 -32 -23 -131 -55 -76 2018 -316 -47 -132 -164 -134 -41 -46 -880 -69 -23 -20 -112 -33 -79 -3 -1 0 -4 -2 -1 0 -3 NOT 8 ANSTÄLLDA OCH PERSONALKOSTNADER REDOVI SNINGSPRINCIPER Ersättningar till anställda Ersättningar till anställda utgörs av lön, pensioner och andra er sättningar. Löner och ersättningar till verkställande direktör (vd) och vice verkställande direktör (vvd) och andra ledande befattnings ha vare utgörs av fast lön. Till styrelseledamot som är anställd av Första AP-fonden utgår inget arvode. Med andra ledande befattningshavare avses de sex övriga personer som tillsam mans med vd och vvd ingår i bolagets ledningsgrupp under 2019 eller delar av året. Pensioner Koncernen har pensionslösningar enligt gällande kollektivavtal för tjänstemän och arbetare, och pensionsåldern är 67 år. Pensioner kan antingen vara avgiftsbestämda eller förmånsbe stämda planer. Till en avgiftsbestämd pensionsplan betalar kon cer n en fasta avgifter till en separat juridisk enhet. Den förmånsbestämda pensionsplanen ITP2 kan omfatta flera tidigare arbetsgivares pensionsavsättningar. Avsättningen redovisas som en avgiftsbestämd plan då det inte finns tillräckligt med informa tion för att redovisa den som förmånsbestämd, enligt UFR 10. Kostnaderna för dessa pensionsplaner belastar resultatet det år som de är hänförliga till. Pensionsvillkoren för vd är premiebestämda med en månat lig avsättning av ett belopp motsvarande 27,2 procent av den pensions medförande lönen. Vd:s pension sålder är 65 år. Övriga ledande befattningshavare och vvd har alternativ ITP2 lösning enligt gällande kollektivavtal.
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets räkningar
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Årsre
dovisningens undertecknande
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Revis
ionsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Nycke
ltal och definitioner
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsförteckning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kompl
etterande hållbarhetsinformation och GRI-index