Nöjesnytt Helsingborg 1
är levande individer som har behov, känslor och k
an uttrycka rädsla och glädje. Då blir det svårare att vilja skada dem. Det ger dem ett högt värde omgärdat av respekt. Att verka kan ibland innebära stora utmaningar. Vad är det tuffaste du har varit med om? - Det är alla skador och sjukdomar som jag råkat ut för, kommenterar Björn. Det är baksidan av att knäppa foton. Man ser inte hur jag krälar runt, blir biten av något djur eller får kolera eller malaria. Jag har legat kraftigt sjuk och genomgått ett flertal operationer. Nyligen fick jag till exempel kolera i Botswana och fick åka in akut med helikopter. Det är ett tufft jobb jag har, ett arbete som kan innebära att jag ofta riskerar både min hälsa och mitt liv. Det man minst anar kan vara det mest hotande. Det har jag fått uppleva ett flertal gånger. Fotografering och försörjning är krävande. Hur fixade du uppstarten och vilka vägar försörjer dig idag? - Den tid när jag satte i gång var nog den mest obehagliga och nervösa perioden, återger Björn. Det blev en hel del sömnlösa nätter. Jag jobbade i reklambranschen, bestämde mig för att ta steget fullt ut och sa upp mig från ett välbetalt jobb i Stockholm för att försöka mig på att börja leva på att fotografera. En osäker mark att sätta ned min fot på och en själslig utmaning trots det att jag tidigt fått bra gehör för mina bilder. Men det fanns en bra känsla inom mig för att jag hade hittat en bra produkt. Den första tiden av min professionella karriär handlade om att nå ut. Jag tog kontakt med gallerier och skickade foton till olika forum och tidningar. Sakta men säkert byggdes det upp och jag kunde tidigt börja sälja bilder. Och när det sker så får du ett starkt självförtroende och tillit till dig själv. Det är nog en av de viktigaste händelserna i en konstnärs tillvaro. Man tänker att jag har nog något som duger. Då vågar man vara sig själv och kan forma det som är ens unika talang. Idag är det mest försäljning av min printade fotokonst. Jag arbetar även där på ett konstnärligt sätt med en utgivning av begränsade upplagor utav varje foto. När bilden är slutsåld så upphör försäljningen av den. Det leder till den får ett samlarvärde. Min primära inkomstkälla är utställningar runt om i världen. Jag samarbetar med gallerier från Australien till USA. Det ger mig ett behagligt sätt som gör att jag kan fokusera på mitt arbete i Afrika och låta gallerierna sköta försäljningen. Det blir också bäst så. Jag har nämligen svårt att sälja min egen konst. Det blir som att förhärliga sig själv och det blir inte bra. Bilder skapas på olika sätt. Hur uppstår dina bildidéer? - Ur filmens värld, replikerar Björn. Scener i dramatiska miljöer. Jag tittar mycket på film och tv-serier, exempelvis ”Game of Thrones”. I dessa stunder känner jag att jag berörs av det storslagna väldigt starkt. Det är en slags verklighetsflykt från diskbänksrealismen. Det episka i mina bilder speglar min inspiration som kommer ur det mäktiga i ensamheten och sorgsenhet sprunget ur olika ögonblick inom film och i serier. Naturvård känns som ett kall för dig. Vilken är anledningen bakom det? - Naturintresset kom tidigt, säger Björn. Jag funderade senare vidare på hur jag skulle kunna bli en bra naturfotograf. Ett beslut var att inte sätta mig i en kameraskola och lära mig allt om kameran och dess teknik. Om jag skulle vilja plåta djur på ett nytt och spännande sätt så var jag tvungen att lära mig allt om dem. Och då tyckte jag att en viltvårdsutbildning var ett bra steg. Så jag åkte ned till Sydafrika och utbildade mig där och jobbade med det på plats. Då fick jag för första gången se hur mycket skada som vi människor orsakar de andra djuren med tjuvjakt och fällor. Där skapades en bild av hur illa ställt det är och hur dåligt vi behandlar andra djur. Jag kände starkt att jag vill göra något som kunde leda vidare till något gott och kombinera det med mitt foto. Då kom jag på att jag ska fotografera djur och med det sprida inspiration och engagemang för viltvård. Du jobbar numera i bokform också. Vilken betydelse har den resan för dig som kreatör? - Jag upptäckte vid någon tidpunkt i mitt livsflöde att mina egenhändigt upphängda bilder på utställningar endast blev foton på väggar, svarar Björn. Det finns mer att berätta i sällskap med mina foton känner jag. I min personlighet bor det nämligen både en fotograf och en filosof. Det finns en djupare syn på djurvärlden som jag vill förmedla. Jag vill reflektera över vår plats på jorden som art men med ett filosofiskt perspektiv men även om vår relation till naturen. Boken blivit min bästa form för att kunna uttrycka de tankarna och idéerna även verbalt. Viljan att utveckla skrivande har stärkts alltmer i samband med min trilogi såsom bokserie. Och kanske det kommer att landa i ett skrivande helt utan några bilder. Ett litterärt verk bestående av enbart mina tankar. Det får tiden utvisa. En tredje bok är på gång. Vad vill du att den ska ha för effekt på läsaren? - Den här boken kommer framför allt att handla om djurens själsliv, responderar Björn. Det kommer att ingå spegling av deras känslor och medvetande. Den första boken ”The Thin Line” handlade om djurens ursprung på planeten. Den andra boken ”Beauty Will Save The World ” tog upp temat om vår förlorade kontakt med naturen. De tredje boken fokuserar på djuren som individer som bär på en medvetenhet såsom tänkande varelser. Mitt fotografi kommer därför att bli mer närgånget i den tredje boken. Den blir kanske den viktigaste 16 | nojesnytthelsingborg.se