Loading...
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 INLEDNING - K
ort om Willhem
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Året i korthe
t
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 VD-ord
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 OMVÄRLD & VÄR
DESKAPANDE - Trender & drivkrafter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Värdeskapande
modell
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 STRATEGI & ST
YRNING - Överblick strategi & mål
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Ekonomi
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Kund
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Fastighet
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Internt
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Omvärld
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Riskanalys
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 FASTIGHETER &
FÖRVALTNING - Enkel vardag för kunden
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Fastighetsutv
eckling och förvaltning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Förvärv & nyb
yggnation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Bestånd
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 BOLAGSSTYRNIN
G - Bolagsstyrningsrapport
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Styrelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Ledning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 FINANSIELL RA
PPORTERING - Förslag till vinstdisposition
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Koncernens rä
kningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Koncernens no
ter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Moderbolagets
räkningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Moderbolagets
noter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Revisionsberä
ttelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Nyckeltal och
definitioner
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 ÖVRIG INFORMA
TION - Fastighetsförteckning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Investerarrap
port – gröna obligationer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Hållbarhetsno
ter
INLEDNING OMVÄRLD & VÄRDESKAPANDE STRATEGI & STYR
NING FASTIGHETER & FÖRVALTNING BOLAGSSTYRNING FINANSIELL RAPPORTERING ÖVRIG INFORMATION Dialog med långsiktigt perspektiv HÅLLBARHETSNOTER Willhem äger, förvaltar och utvecklar trygga och hållbara bostäder utifrån behov och förväntningar från kunder, ägare och samhälle. Genom hållbarhetsarbetet säkerställer Willhem att intressenternas mest väsentliga frågor tas i beaktande på ett systematiskt sätt i utvecklingen framåt. Som bostadsbolag har Willhem ett långsiktigt perspektiv. Det övergripande målet är att leverera en god och stabil avkastning över tid. Men redan från början har ansatsen i strategin varit bred och inkluderat hållbarhetsaspekter som reflekterar det långsiktiga perspektivet. Omvärldens krav inom hållbarhetsområdet har utvecklats snabbt de senaste åren, och inget tyder på att utvecklingstakten kommer att avta. Hållbarhet är ett verktyg för att med större systematik och noggrannhet utveckla bolagets strategi och affärsplan. Ett långsiktigt perspektiv kräver att alla intressenters mest väsentliga frågor tas i beaktande på ett systematiskt sätt. Våra primära intressenter Med utgångspunkt i Willhems värdekedja har följande intressenter identifierats som de mest väsentliga för organisationen. Ständig dialog förs med våra kunder genom den dagliga verksamheten, nyhetsbrev och kundsupport. Regelbundna medarbetarsamtal och medarbetarundersökningar genomförs för att fånga upp hur anställda mår. Dialogen med ägare och långivare sker till stor del igenom direktkontakt och den finansiella rapporteringen. Vidare har vi flera samverkansprojekt med där myndighetsföreträdare som polis och kommun deltar, och Willhem träffar dem regelbundet genom möten och nätverks träff ar för att hålla en nära dialog med lokalsamhället. Nedan följer en lista över de primära intressenterna och intressentdialogen. Intressenter Kunder Väsentliga frågor Kontaktytor • God service och kommunikation • Tillgång till sunda och funktionella bostäder • Attraktiva och trygga bostadsområden • Möjlighet att kunna leva hållbart • Ansvarsfullt agerande Ägare • God och stabil avkastning • Låg risk • Minskade utsläpp av växthusgaser • Ansvarsfullt agerande Långivare • God och stabil avkastning • Låg risk • Hög kreditrating • Grön finansiering • Miljöcertifieringar Medarbetare • Stark företagskultur och nätverkande • Gott ledarskap • Kompetensutveckling • God arbetsmiljö Lokalsamhälle • Aktiv part i lokalsamhället • Sunda och funktionella bostäder • Attraktiva boendemiljöer • Ansvarsfullt agerande Leverantörer • Starkt och professionellt partnerskap • Ansvarsfullt agerande • Livscykelperspektiv och cirkularitet • Arbetsvillkor och mänskliga rättigheter 120 • Upphandlingar • Löpande avstämningar • Direktkontakt • Finansiell rapportering • Årsstämma • Styrelsemöten • Direktkontakt • Finansiell rapportering • Bibehållen god totalavkastning • Färdplan klimat påbörjad • Förbättrad resultat i GRESB • Ansvarstagandeutbildning • Fler fastigheter med miljöcertifiering förvärvades eller färdigställdes • Bekräftat rating A- hos Standard & Poor’s • Nytt program för gröna obligationer • Medarbetarsamtal • Avdelningsmöten • Löpande medarbetarundersökningar • Arbetsmiljöråd • Willhem Akademin • Samverkansprojekt • Nätverksträffar • Möten med kommuner • Resultat eNPS 33 och MMI 7,7 • Ledarprogram för fastighetschefer • Digitala utbildningar • Workshops kopplat till värdegrund • Corona-anpassningar • Utvecklingsplaner för stora bostadsområden • Arbete i BID-liknande konstellationer på flera orter • Program för utemiljö • Implementering av självutvärderingsmall • Kartlagt och implementerat inköpsprocess • Implementering utvecklingsplaner • Fortsätt samverkan inom BIDs mm • Program utemiljö och allmänna utrymmen • Fler typer av leverantörskontroller. • Översyn av dokumenthantering för leverantörer och avtal. • Utbildning av inköpsprocessen. WIL LHEM ÅRS - OCH HÅLL BARHE T SR EDOV I SNING 202 1 • Medarbetarresan • Ökat fokus på hälsa • Hemsida och app • Kundenkät • Bomöten • Kundsupport • Nyhetsbrev • Trapphusinformation Viktiga händelser 2021 • Serviceindex 80,8% (81,4) • Utemiljösatsningar • Program för allmänna utrymmen och belysning • Nytt ronderingsverktyg • Corona-anpassningar • Löpande kundundersökning implementerad Fokus 2022 • Kundkommunikation samt kundinflytande • Utemiljö och allmänna utrymmen • Pulsmätningar vid ärenden • Kundenkäter vid inoch utflyttning • Digitala visningar • Säljdrivande uthyrning • Bibehållen totalavkastning • Färdplan klimat fortsatt arbete • Stärka kommunikationen inom ESG-området till våra finansiärer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 GRI-index