ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 INLEDNING - K
ort om Willhem
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Året i korthe
t
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 VD-ord
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 OMVÄRLD & VÄR
DESKAPANDE - Trender & drivkrafter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Värdeskapande
modell
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 STRATEGI & ST
YRNING - Överblick strategi & mål
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Ekonomi
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Kund
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Fastighet
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Internt
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Omvärld
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Riskanalys
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 FASTIGHETER &
FÖRVALTNING - Enkel vardag för kunden
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Fastighetsutv
eckling och förvaltning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Förvärv & nyb
yggnation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Bestånd
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 BOLAGSSTYRNIN
G - Bolagsstyrningsrapport
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Styrelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Ledning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 FINANSIELL RA
PPORTERING - Förslag till vinstdisposition
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Koncernens rä
kningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Koncernens no
ter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Moderbolagets
räkningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Moderbolagets
noter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Revisionsberä
ttelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Nyckeltal och
definitioner
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 ÖVRIG INFORMA
TION - Fastighetsförteckning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Investerarrap
port – gröna obligationer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Hållbarhetsno
ter
INLEDNING OMVÄRLD & VÄRDESKAPANDE STRATEGI & STYR
NING FASTIGHETER & FÖRVALTNING BOLAGSSTYRNING FINANSIELL RAPPORTERING ÖVRIG INFORMATION HÅLLBARHETSNOTER AVFALL Avfallsgenerering och betydande avfallsrelaterad påverkan GRI 306-1 Avfall är en viktig fråga som påverkar vardagen för både kunder och medarbetare, samtidigt som det är viktigt ur ett resurshushållningsperspektiv. Kundernas avfall har identifierats som den del av värdekedjan där avfall är mest relevant att följa upp och begränsa. Utöver kundernas avfall uppstår avfall även när det byggs nytt och renoveras samt i viss utsträckning på Willhems egna kontor. I nyproduktion och vid renovering samt vissa större reparationer ansvarar i dagsläget anlitade byggentreprenörer för avfallet som uppkommer. I egna nyproduktionsprojekt ställs krav på sortering av material. På sikt är förhoppningen att kunna följa upp även dessa avfallsmängder. Inom den egna verksamheten uppstår kontorsavfall och avfall från mindre reparationer. Avfallet sorteras så långt som möjligt. Hantering av betydande avfallsrelaterad påverkan GRI 306-2 En del av Willhems hållbarhetsstrategi är att underlätta för kunder att göra hållbara val som att underlätta sortering av matavfall, förpackningar och tidningar. Under nästa år kommer Willhem att genomföra ett pilotprojekt för att närmare studera kundernas beteende för att lättare kunna underlätta för kunderna i avfallsfrågan. Willhem bevakar löpande de lokala förutsättningarna för att främja kundernas möjligheter att i så hög utsträckning som möjligt återvinna sitt avfall samtidigt som en trevlig miljö för kunderna och en god arbetsmiljö för medarbetarna säkerställs. Willhem har ett gemensamt koncept för hur avfallsutrymmen ska utformas, avseende optimal placering av kärl med mera. Statistik över kundernas avfall som hämtats i våra fastigheter efterfrågas årligen från avfallsoperatörerna. Det utgör ett underlag för uppföljning och redovisnings samt för att identifiera områden med förbättringspotential. Det finns idag utmaningar kopplat till både tillgänglighet och kvalitet på denna data, exempelvis är det relativt få operatörer som väger avfallet, utan endast anger kärlstorlek och antal tömningar. Vissa leverantörer har inte möjlighet att leverera statistik. I de fall som avfallet inte vägs används Avfall i Sveriges omräkningsfaktorer och ett antagande om 100 procent fyllnadsgrad i kärlen. Willhem redovisar tillgängliga data för 2019, 2020 och 2021. Den data som presenteras täcker ungefär 90 procent av avfallskostnaderna per 2021. Under året har mängden restavfall per kvm, justerad för datatäckningsgrad, minskat med 11 procent. Arean avser bruttoarea per 2021-12-31. Avfall per fraktion GRI 306 Avfallsmängd (ton) 2019 Restavfall Matavfall Materialåtervinning Farligt avfall Summa Datatäckningsgrad, % Andel vägt avfall, % Restavfall, kg per kvm 14 823 1 370 3 235 40 19 469 84 12 9,8 2020 15 381 1 824 3 742 28 20 543 93 31 8,9 2021 13 433 3 204 3 739 7 20 384 90 34 7,9 ÖVERGRIPANDE MÅL Willhem ska stimulera och möjliggöra ett miljömässigt hållbart beteende bland kunder. Minskad mängden restavfall med 3% per år. UTFALL 11 % VATTEN Hantering av vatten som resurs och styrning av vattenutsläpp GRI 303-1 & 303-2 Willhem betraktar vatten som en begränsad resurs och arbetar därför aktivt för att möjliggöra minskad vattenanvändning. Vatten som används i fastigheterna följs upp genom automatiska eller manuella avläsningar av de lokala vattenverkens mätare. Främst används vattnet i kundernas lägenheter, men också i gemensamma tvättstugor, till städ och omvårdnad av husen. Willhems byggnader är alla anslutna till de kommunala vattennäten och avloppssystemen. Vattenanvändning GRI 303-3 Vattenkonsumtion (miljoner m3 Vattenintensitet (m3 /kvm) ) 2019 1,66 1,94 2020 2,98 1,65 2021 3,05 1,61 Willhem verkar i områden där det generellt inte råder hög risk för begränsade vattenresurser, däremot kan det lokalt uppstå brist på vatten i särskilda situationer, till exempel långvarig torka. Vid sådana situationer följs råden från lokala myndigheter. I flera nya fastigheter används individuell mätning av varm- och kallvatten. Kunden betalar för vattenförbrukningen, vilket ger möjlighet att påverka både användning och kostnad. Där det är lämpligt genomförs det byte till snålspolande armaturer. Willhem har en etablerad process för att kunna identifiera avvikelser så tidigt som möjligt, processen är likvärdig med den som beskrivs under energi på sidan 123. I tabellen redovisas vattenkonsumtion och vattenintensitet uttryckt i kubikmeter per kvadratmeter BOA+LOA. Vattenintensiteten avser fastigheter som är ägda hela året. 126 WIL LHEM ÅRS - OCH HÅLL BARHE T SR EDOV I SNING 202 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 GRI-index