STT 1
4 STT NYHETER Onsdag 27 november 2019 Martin Hans
en med sonen Eskil i famnen, skolbarnen Juni Hultberg och Siri Persson samt Helena Bergmann, Frida Persson och Josephine Bergner vill få en förändrad trafiksituation i Uddebo. Precis här, bredvid samlingslokalen Gula huset går en cykelväg ner mot länsväg 156. Men där finns inget övergångsställe över vägen. ”Det vill vi ha här så att vi slipper gå runt till det andra”, säger femårige Siri Persson. Uddebobor oroas över trafiken på länsväg 156 Fler långtradare, bilar som inte saktar in vid övergångsstället och fordon som kör allt för fort oroar Uddeboborna. Nu kräver de förbättrad trafiksituation på länsväg 156 som delar samhället på mitten. UDDEBO – När barnen och jag gick över övergångsstället mot förskolan kom det en bil som inte saktade in trots att jag stod ute på vägen. Den bara rundade mig och körde förbi bakom, säger Josephine Bergner. Hon bor i Uddebo med sambo och två barn och oroas över trafiken genom samhället som många gånger kör i allt annat än de tillåtna 50 kilometer i timmen som gäller på väg 156 som går rakt igenom Uddebo. – Det räcker att vara ute och gå utmed vägen, med barnvagn och barn på cykel, så kommer det alltid någon och blåser förbi i hög hastighet. Det är inte ovanligt med långtradare som kör i 70 eller 80, säger Frida Persson. Barnfamiljerna är överens, man undviker vägen så mycket det bara går. Men eftersom den delar samhället på mitten så måste den ibland passeras, för att komma till aktiviteter på den andra sidan. – Jag har en nioåring som börjat cykla och gärna vill åka till kompisar. Jag är rädd varje gång, säger Frida Persson. Att det finns planer på att sänka hastigheten i samhället till 40 tror inte Uddeboborna hjälper. – Det är ingen idé att sänka farten om den ändå inte hålls, säger Josephine Bergner. – Om bilisterna håller 50 så hade det väl varit en okej hastighet genom samhället men det gör inte många, säger Helena Bergmann. Det Uddeboborna kräver är farthinder i form av gupp, för att hålla nere farten. – Det måste vara något som tvingar bilisterna att sakta ner ordentligt, säger Martin Hansen. – Om bilen eller lastbilen flyger över ett gupp för att hastigheten inte hålls då kanske man tänker efter nästa gång, säger Helena Bergmann. Farthindren vill de ska placeras i båda ändarna av samhället och gärna tillsammans med en avsmalning av vägen. – Och kanske skyltar som markerar att det börjar ett samhälle och att det är dags att börja tänka på farten, säger Martin Hansen. De upplever att fler långtradare än tidigare passerar Uddebo. – GPS-koordinater visar den här vägen. Tänk om det på något sätt gick att ändra om dem så den tunga trafiken istället kör på den mer anpassade riksväg 27, säger Martin Hansen. Länsväg 156 genom Uddebo har varit föremål för diskussioner under en längre tid. Både Tranemo kommun och Trafikverket har varit inblandade. – Tänk om någon som kan se olika möjligheter kunde komma hit till Uddebo och titta på hur det ser ut och vad som är möjligt att göra istället. Vi behöver verkligen få en bättre trafiksituation, säger Frida Persson. Ylva Hideng ylva@stthuset.com Polisen bekräftar: ”Det finns fog för oron över vägen” Uddebo är mest drabbat av trafikolyckor av kommunens orter. Ovanligt mycket för att vara inom ett samhälle, det bekräftar kommunpolis Joakim Börjesson. UDDEBO – Det finns fog för oron över vägen. Trafikmässigt av orterna i Tranemo kommun händer det allra mest i Uddebo. Det beror förstås på att det går en väg som genomfartsled i samhället, säger kommunpolis Joakim Börjesson. Vanligaste olyckan är singelolyckor. – Det är ovant att se att det händer så mycket olyckor inom ett samhälle. Det är en utsatt väg. I tisdags i förra veckan bjöd kommunen in till trygghetsmöte i Uddebo. Länsväg 156 var ett av kvällens ämnen. – En av önskningarna från ortsborna under kvällen var att få en fartkamera i samhället, säger Joakim Börjesson. Att trafiken genom Udde bo är ett problem är något som Tranemo kommun känner till. – Det finns en åtgärdsvalsstudie för väg 156 som arbetats fram av Trafikverket, berörda kommunerna, Boråsregionen och Västra Götalandsregionen. När det gäller just Uddebo är det framförallt problemet med hastigheten som behöver åtgärdas. Vi är medvetna om att det är en olycksdrabbad väg, där både personbilar och framförallt tunga transporter kör alldeles för fort genom samhället, säger Ellinor Lundholm, samhällsplanerare på Tranemo kommun. Hon berättar att det finns flera idéer för vägsträckan genom Uddebo. – Planen är att 50-sträckan genom samhället ska hastighetssäkras genom en fysisk åtgärd, exempelvis farthinder. Det behövs en tydligare tätorstentré, det vill säga att det finns behov av att sätta upp tätortskyltar som tydligt visar att man kör in i ett samhälle. Det finns också en föreslagen åtgärd, att det övergångsställe som finns idag ska tillgänglighetsanpassas. När det gäller fartkameror så är det Trafikverket som ansvarar för dem, det är inget som ligger hos kommunen. – Men det fanns också önskemål på mötet om trafik- och hastighetsmätning. Det är en fråga som vi kommer att arbeta vidare med och prioritera, säger Ellinor Lundholm. När kan planerna bli verklighet? – Den föreslagna genomförandetiden i åtgärdsvalsstudien är satt mellan år 2019–2024. Mer än så vet vi inte i dagsläget om när planerna kan genomföras, säger Ellinor Lundholm. Sedan tidigare finns ett beslut om att sänka hastigheten i Tranemo kommuns tätorter från 50 till 40 kilometer i timmen. Uddebo är en av orterna där det kommer att bli verklighet framöver. FOTNOT: En åtgärdsvalsstudie är ett arbetssätt som grundar sig på dialog mellan Trafikverket och till exempel kommuner och regioner. En sådan studie görs tidigt i planeringen för att få fram en helhetsbild och hitta hållbara förslag på åtgärder. Ylva Hideng ylva@stthuset.com FOTO: YLVA HIDENG