WE 1
2:2014 | VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING TRE SKI
LDA STRATEGIER Tre företag och Tre skogsindustriella företag och tre delägare till SSG - SCA, Stora Enso och Holmen - alla med unika förutsättningar och utmaningar när det gäller att bygga upp ett över tid hållbart strategiskt underhåll. Resultatet har därför också blivit tre framgångsrika – men skilda – val av underhållsstrategier. TEXT CARL JOHARD FOTO SCA, HOLMEN OCH SÖDRA IGGESUNDS BRUK SIKTAR PÅ BENCHMARKING »Underhållscheferna på Holmens anläggningar kom fram till att det finns en stor besparingspotential genom att arbeta gemensamt. För detta behövde vi gemensamma arbetsprocesser och ett gemensamt systemstöd och vi behövde nyttja systemstödet även mobilt«, förklarar Bo Larsson, underhållschef på Iggesunds Bruk. Arbetet har nu pågått i flera år med mycket goda erfarenheter. »Vi vill ha en planerad underhållsprocess. Vi vill inte arbeta akut. Vi har kartlagt våra viktigaste processer och 1212 skapat rutiner. Vi eftersträvar ett önskat läge, som är optimalt för vår situation avseende på marknadssituation, anläggningstid och lönsamhetskrav. Men för att ta oss till det önskade läget var vi tvungna att först fastställa vårt nuläge. Vi gjorde därför en revision med hjälp av en extern konsult på alla tre bruken plus sågverken för att få fram en nollpunkt«, förklarar Bo Larsson och fortsätter: »Vi har en gemensam arbetsordermodell baserad på ssg 2001. Vi gör idag nästan inga underhållsjobb utan att det finns en arbetsorder i grunden.« Idag är mobilanvändandet infört och alla anläggningsobjekt på Iggesunds Bruk har kritikalitetsklassats. »Vi ska nu ge oss på förrådsoptimeringen och ta bort alla de reservdelar som är oklassade eller lägre klassade. Vårt nästa steg blir att genomföra benchmarking inom hela koncernen och vår ambition är att via ssg benchmark mäta nyckeltal i systemet och jämföra nyckeltal mot de allra bästa«, avslutar Bo Larsson.